PlusReportage

Puzzelen met de Noord/Zuidlijn als vast baken

In Pakhuis De Zwijger spraken tientallen belangstellenden over toekomstige routes voor bussen en trams. De conclusie: een ov-netwerk is een extreem ingewikkelde puzzel. Maar: "De hoekjes en de randen liggen al."

Met de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn gaat bijna de helft van de Amsterdamse lijnen anders rijdenBeeld ANP

Ze is het type dat zich geen knollen voor citroenen laat verkopen. De inwoonster van Zuidoost heeft veelvuldig het woord en uit alles wat ze zegt blijkt dat ze beschikt over een enorme ervaringsdeskundigheid als het gaat om openbaar vervoer.

Ervaringsdeskundigheid én een behoorlijke dosis cynisme. Tegen de aanwezige vervoerkundige Michiel Sommeijer van het GVB: "Já! Op papier! Maar mijn gevoel zegt iets anders."

Zie daar maar eens tegenop te redeneren met al je ov-chipkaartgegevens en je technische know-how van tramsporen en bovenleidingen. De opkomst is niet overdreven groot, deze dinsdagmiddag in Pakhuis De Zwijger.

Routes
Maar de pakweg twintig mensen die gehoor hebben gegeven aan de uitnodiging voor deze eerste themabijeenkomst 'Puzzel mee aan het GVB-netwerk' weten wel waarover ze het hebben. De begin- en eindpunten en de precieze routes van alle trams en bussen zijn gesneden koek voor dit gezelschap.

Zij moeten het vervoerbedrijf helpen, zo heet het, bij het leggen van de verschillende puzzelstukjes waaruit het netwerk in Amsterdam bestaat. Want als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, dan wordt het echt helemaal anders, dan draait alles om de nieuwe metrolijn en moet de rest van de bussen en trams zich plooien naar deze ruggengraat van het Amsterdamse ov.

In september moet het concept-vervoerplan worden voorgelegd aan de Stadsregio, de opdrachtgever voor openbaar vervoer in Amsterdam. En dat is dus een puzzel inderdaad, blijkt uit de problemen die de enthousiastelingen krijgen voorgelegd deze middag.

Gevolgen
Iedere omlegging heeft gevolgen: voor andere lijnen, voor aansluitingen op treinen, voor de druk op straten en pleinen, waar het ov natuurlijk niet de enige gebruiker is. Bij de tafel 'Tramdilemma's' bijvoorbeeld, waar een groepje van een man of zeven zich buigt over een nieuwe route voor lijn 4.

Twee opties liggen voor, maar binnen enkele seconden hebben de deelnemers daar een derde, 'nog betere', variant aan toegevoegd. "Als je de 4 rechtdoor laat rijden op het Victorieplein, ontsluit je een heel gebied. En dan kunnen mensen ook weer met de tram naar begraafplaats Zorgvlied komen."

"Goed idee," zegt Sommeijer en hij noteert deze variant braaf, maar ondertussen zie je hem denken: dat gaat 'm echt niet worden. Want waarom zou het GVB ook?

Het stuk dat er hier wordt bij bedacht is de oude route van lijn 25, die enkele jaren geleden weloverwogen door het vervoerbedrijf is opgeheven wegens te weinig in- en uitstappers.

Puzzelen
Het probleem met de bijeenkomst is dat het puzzelen is, maar toch echt wel voor gevorderden. Hoe goedbedoeld ook, missen de adviezen van de aanwezigen het overzicht dat de professionals wel hebben.

Zijn deze bijeenkomsten niet bedoeld om reizigers het gevoel te geven dat ze worden betrokken bij de besluitvorming? Daar is het GVB het niet mee eens: volgens een woordvoerder van het bedrijf hebben de gesprekken hier (en later nog online, en ook het rijdend personeel krijgt nog de mogelijkheid input te leveren) wel degelijk een belangrijke functie.

"De hoekjes en randen van de puzzel zijn gelegd door onze opdrachtgever: Stadsregio Amsterdam. Dit zijn er circa vijftien. Wij hebben op basis van eigen expertise, ov-chipkaartgegevens en gesprekken met onder meer reizigersorganisaties, stadsdelen en de gemeente ongeveer dertig stukjes gelegd. Het gesprek nu met Amsterdammers en de online enquête heeft betrekking op iets meer dan de helft van de puzzelstukjes."

Beeld GVB/JV/LvdB/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden