Plus

Puck & Hans schreven modegeschiedenis aan het Rokin

Vijftig jaar geleden openden Puck & Hans in Den Haag hun eerste kledingzaak. Maar echt aandacht trokken ze later met hun winkel aan het Amsterdamse Rokin. Nu is er een tentoonstelling in het Amsterdam Museum.

Puck en Hans voor hun winkel aan het Rokin, 1974Beeld Anna Beeke

Kom er nu maar eens om. Tot begin jaren tachtig had Parool-redacteur Jeanne Roos haar eigen pagina in de krant. Mode was daarop een vast onderwerp.

Op de Roospagina van 24 september 1976 schreef medewerker Allissa Morriën dat ze in de etalage van Puck & Hans de winterjas had zien hangen waarvan ze al een tijdlang droomde.

'Ik wist niet wat ik zag. Knalroze! Die kleur alleen al. Ik vloog de winkel in en dat was maar goed, anders was het laatste exemplaar aan mijn neus voorbijgegaan. Wat een opwinding! Ik wou dat het maar vast koud was. Tot die tijd heb ik me ermee tevreden moeten stellen veel naar mijn jas te kijken. Een paar keer heb ik hem 's ochtends aangetrokken.'

Vivienne Westwood
Nu, ruim veertig jaar later, hangt de bewuste pagina, met kenmerkende illustratie van Marte Röling, in het Amsterdam Museum. Gastconservator Maarten Spruyt richtte er de tentoonstelling Puck & Hans - couture locale in.

Ook Spruyt vergaapte zich vroeger aan de etalages van de winkel die het duo 25 jaar lang, van 1973 tot 1998, aan het Rokin had. Nu zit er een kaaswinkel, maar het in gouden letters uitgevoerde Puck & Hanslogo prijkt nog altijd op de gevel.

Hun eerste winkel was het niet, eerder openden ze al zaken in Den Haag en Rotterdam, maar aan het Rokin schreven de twee modegeschiedenis. Een conceptstore zou je de zaak nu misschien noemen.

Er werd kleding verkocht, van buitenlandse grootheden als Kenzo, Vivienne Westwood en Jean Paul Gaultier, maar vooral ook eigen ontwerpen. Je kon er een borrel drinken en regelmatig draaide er - hoe vooruitstrevend - een dj. Om de zoveel weken was er een nieuwe, steevast spectaculaire etalage.

Toiletdekselscharnieren
Hoe een overzichtstentoonstelling te maken van het werk van Puck Kroon (1941) en Hans Kemmink (1947)?

Het Amsterdam Museum had al enige creaties van het duo in de collectie, maar wat nu wordt getoond, komt vooral bij particulieren vandaan. Een oproep op Facebook leidde tot onverwacht veel reacties.

Conservator Spruyt had voor de tentoonstelling de keuze uit zeker 1500 door Puck en Hans ontworpen kledingstukken. Ze hadden de tand des tijds vaak opvallend goed doorstaan.

Bewaarden de mensen ze al die jaren omdat ze zich bewust waren van de historische waarde ervan? Spruyt denkt dat vooral de aanschafkosten een rol speelden.

Illustratie voor de zomercollectie 1985Beeld -

"Dit waren indertijd dure kleren. Mensen die nu goedkope spullen bij de Zara kopen, gooien die na verloop van tijd gewoon weg. De kleren van Puck & Hans lieten ze in de kast hangen. Sommige spullen waren echt niet meer bruikbaar voor de tentoonstelling, maar het meeste zag er nog heel goed uit."

Laatste avondmaal
Honderden kledingstukken zijn in het Amsterdam Museum te zien. Die uit de jaren zeventig pik je er zo uit: wild, druk, beetje hippie-achtig ook wel. Die uit de jaren tachtig ogen een stuk strenger en zakelijker, maar toch ook nog steeds speels.

In de ontwerpen van Puck en Hans werden dure materialen probleemloos gecombineerd met hulstbladeren en toiletdekselscharnieren. Bekendheden zo uiteenlopend als Prinses Irene, Candy Dulfer, Marina Abramovic en Sonja Barend liepen er trots in rond.

Uit een artikel dat in de jaren tachtig verscheen in roddelblad Privé en nu in het Amsterdam Museum hangt: 'Wie eenmaal een creatie van het mode-echtpaar Puck en Hans heeft gekocht, is er onherroepelijk aan verslaafd.'

Voor de tentoonstelling richtten Puck en Hans zelf in de stijl van hun vroegere etalages de regentenkamer van het voormalige weeshuis in. Thema: het laatste avondmaal. In vintage Puck & Hanscreaties gehulde paspoppen staan achter een eeuwenoude tafel. Het kost weinig moeite in de enige twee poppen die zitten het modeduo zelf te herkennen.

Puck & Hans - couture locale, te zien in het Amsterdam Museum t/m 3/9

Illustratie voor de zomercollectie 1985Beeld -

Fong Leng

Modeontwerpster Fong Leng, een tijdgenoot van Puck & Hans, had twee jaar geleden ook een overzichtstentoonstelling in het Amsterdam Museum. Nu heeft ze een expositie bij Morren Galleries. Behalve kleding zijn er ook door haar ontworpen wandkleden, banken en lampen te zien.

Alles is te koop. In de jaren zeventig werd Fong Leng bekend met extravagante jasjurken, waarvan societykoningin Mathilde Willink de bekende draagster was. Ook Fong Leng had in indertijd een eigen winkel, in de P.C. Hoofstraat. De tentoonstelling A fusion of fashion and hight art is tot en met 9 juli te zien bij Morren Galleries, Stadhouderskade 42.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden