Protestantse Kerk onbekend bij burger

ANP Beeld
ANP

UTRECHT - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) moet zich beter presenteren onder de Nederlandse bevolking. Driekwart van de Nederlanders voelt zich niet aangesproken tot de kerk met 2,1 miljoen leden en weet niet wat de afkorting PKN betekent. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van de PKN zelf, schrijft Trouw vrijdag. De kerk verliest per jaar 2,6 procent van haar leden.

Motivaction deed onderzoek naar de PKN-achterban en verdeelde de Nederlandse samenleving in acht milieus. De PKN bereikt alleen de 'traditionele burgerij', die 16 procent van de bevolking uitmaakt, en de 'postmaterialisten', 10 procent van de bevolking.

De andere milieus, zoals de moderne burgerij, voelen zich niet aangesproken tot de boodschap van het evangelie, zegt PKN-woordvoerder Jan-Gerd Heetderks. De PKN gaat zich bezinnen op de vraag hoe deze milieus wel kunnen worden bereikt. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden