Protest tegen schrappen tramlijn 14: 'Hij mot blijfe'

Bewoners van West en Nieuw-West komen in opstand tegen het verdwijnen van tramlijn 14. De petitie 'Tram 14 mot blijfe' is al 1500 keer getekend.

Stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud van Nieuw-West kan niet begrijpen waarom juist zijn stadsdeel zo hard wordt geraakt door aanpassingen in het openbaar vervoer Beeld ANP

Shirley Brandeis, mede-initiatiefnemer van de petitie, is boos over de zoveelste aanpassing in het ov-netwerk aan de westkant van Amsterdam.

Recent werd station Lelylaan geschrapt als intercitystation en vorig jaar besloot het GVB de route van bus 21 in te korten, waardoor in een deel van Geuzenveld geen openbaar vervoer meer is. Tram 7 rijdt in het nieuwe plan niet meer door de Witte de Withstraat, maar via de Hoofdweg.

"Nog maar weinig mensen weten dat lijn 14 ook verdwijnt. Het wordt amper gecommuniceerd door het GVB, terwijl het voor heel veel mensen een belangrijke verbinding is, dwars door de stad langs allerlei hot­spots als de Dam en Artis."

Vaker overstappen
Het GVB noemt tram 7 als alternatief voor tram 14, maar die rijdt een aanzienlijk andere route naar eindhalte Flevopark, namelijk via het Mercatorplein, de Postjesweg, de Elandsgracht en het Leidseplein, in plaats van via de Rozengracht, Dam en de Plantage Middenlaan.

Brandeis: "Je moet veel vaker overstappen. Dat is voor mijzelf nog niet zo erg, maar voor ouderen en mensen met een kinderwagen is het een ramp."

Ook stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud van Nieuw-West kan niet begrijpen waarom juist zijn stadsdeel zo hard wordt geraakt door aanpassingen in het openbaar vervoer.

Eenzaamheid
"In Nieuw-West wonen 152.000 mensen, meer dan in Arnhem en Amersfoort. Het lijkt wel alsof zij niet echt meetellen, alsof het geen Amsterdammers zijn die recht hebben op voorzieningen."

"22 procent van alle ouderen in de stad wonen hier. Als je iets wil doen tegen eenzaamheid onder ouderen, wat een groot probleem is, moet je niet het openbaar vervoer weghalen."

De reizigersadviesraad (RAR) uitte eind december al stevige kritiek op de aanpassingen die het openbaar vervoer zal ondergaan zodra de Noord/Zuidlijn gaat rijden. Er verdwijnen te veel trams uit de stad en reizigers zullen gedwongen zijn vaker over te stappen, met op veel momenten fors langere reistijden tot gevolg. In totaal gaat de helft van alle lijnen anders rijden.

Brandeis wil binnenkort een bewonersbijeenkomst organiseren. GVB-directeur Alexandra van Huffelen heeft al toegezegd te komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden