Plus

Protest tegen de preutsheid Blue Movie terug op het doek

In Eye wordt deze maand de gerestaureerde versie van Blue Movie vertoond. Actrice Carry Tefsen en producent Frans Rasker blikken terug op de opnamen van de eerste Nederlandse seksfilm.

Still uit Blue Movie, met Hugo Metsers als Michael en Carry Tefsen als buurvrouw EllyBeeld Blue Movie

In de winter van 1970 streek een klein gezelschap neer in de net opgeleverde Bijlmer, om daar met een begroting van drie ton ­onder leiding van regisseur Wim Verstappen in drie weken tijd Blue Movie op te nemen.

"Een ontzettend aardige film met een simpel en lief verhaal," zegt producent Frans Rasker bijna een halve eeuw later over de eerste Nederlandse seksfilm. "In Duitsland werd de film uitgebracht onder de titel Ein Pornohaus in Amsterdam. Dat sloeg natuurlijk nergens op. Het was helemaal geen film voor liefhebbers van porno. Die kwamen ­teleurgesteld naar buiten."

Blue Movie was wel de eerste Nederlandse speelfilm met expliciete seksscènes. En met vrouwelijk én mannelijk naakt: de erectie van Hugo Metsers was een primeur in de vaderlandse filmgeschiedenis. Metsers vertolkte de rol van Michael, die na het uitzitten van een jarenlange gevangenisstraf onder begeleiding van zijn reclasseringsambtenaar een nieuw leven probeert op te bouwen in de Bijlmermeer.

Rasker: "De jongen was veroordeeld wegens seks met een minderjarig meisje, maar komt na zijn vrijlating in een totaal oversekste wereld terecht. Als hij moe van alle seks terugkeert naar zijn grote liefde, kan hij geen erectie krijgen. Een tragisch en tijdloos thema."

Filmkeuring
De speelfilm trok indertijd 2,3 miljoen nieuwsgierige bezoekers naar de bioscoop, nog steeds goed voor een vijfde plaats op de ranglijst met best bezochte Nederlandse films. De recette maakte miljonairs van Wim Verstappen en zijn compagnon Pim de la Parra, maar veel belangrijker vonden zij de uitgedeelde draai om de oren van de Nederlandse Filmkeuring, vertelt Rasker.

"Pim en Wim waren mordicus tegen ­elke vorm van betutteling. Het script van Blue Movie was zo geschreven dat de Filmkeuring er veel bezwaar tegen zou hebben, maar hem ook weer niet kon verbieden. Zo ging het precies. Er kwam eerst een verbod, maar dat moest later worden teruggedraaid."

Het duo Pim en Wim wist wel raad met de opschudding en prees Blue Movie in de publiciteit aan als 'de film die iedereen mag zien'. Rasker: "Alle aandacht was welkom, want nadat de film was gemaakt, was er geen dubbeltje meer over voor de promotie."

Beeld Blue Movie

"We hadden letterlijk geen geld meer over om fatsoenlijke publiciteits­foto's te laten maken voor de kranten. Wim en ik hebben een hele nacht in zijn keuken foto's afgedrukt. Ik ben met emmertjes aan mijn stuur naar huis gefietst om de natte foto's onder het glansapparaat te laten leggen. Er liggen bij Eye in het archief nog publiciteitsfoto's met allerlei vlekken. Dat is mijn werk, vrees ik."

Rasker zegt nu vooral met vertedering terug te kijken op de film. "Hij is met beperkte middelen gemaakt en dat zie je. Tegelijkertijd hebben er heel wat mensen aan meegewerkt die later hun sporen in het vak hebben verdiend. Jan de Bont was cameraman, net als Frans Bromet.

Kees Linthorst is later een grote geluidsman geworden. We waren allemaal jong en wilden niets liever dan films maken. We maakten ook krankzinnig lange dagen. Ik herinner me dat we een keer een ingewikkelde beweging met de camera moesten maken. Toen het zover was, gebeurde er niets. We troffen Jan in diepe slaap achter de camera aan."

'Een beetje pikant'
Carry Tefsen maakte als 32-jarige actrice haar filmdebuut in Blue Movie. "Ik trok in die periode met De Jantjes door het land," zegt ze. "Ik had 's avonds een optreden in Stadskanaal, overdag stond ik in de Bijlmer op de set van Blue Movie. Twee totaal verschillende werelden."

Still uit Blue Movie, met Hugo Metsers als Michael en Helmert Woudenberg als de reclasseringsambtenaarBeeld Blue Movie

Tefsen was benaderd met de mededeling dat de film een protest tegen de preutsheid moest worden. "Het was wel een beetje pikant, zeiden de jongens erbij. Daar had ik geen moeite mee. Ik was blij dat ik in een film kon spelen. Het was ook geen groots opgezette productie. We hadden ­tijdens de opnamen geen idee dat het zo groot zou worden."

De Bijlmer hield aan Blue Movie de reputatie over van seksparadijs, waar het in de galerijflats een voortdurend komen en gaan was van mensen met lege kopjes, op zoek naar suiker. Ook Tefsen moest later vaak nog uitleg geven over deze ene rol. "Vooral journalisten blikken er graag op terug. Mijn man werd er indertijd ook mee geplaagd, in de trant van: nou, die vrouw van jou.."

De roem was relatief. "Je wordt in Nederland pas echt bekend als je op televisie bent. Toen Blue Movie net uit was, hing mijn portret levensgroot tegen de gevel van het Rembrandtpleintheater. Maar toen ik op hetzelfde Rembrandtplein een kop koffie wilde halen en mijn portemonnee bleek te zijn vergeten, werd ik net zo hard de zaak uitgesodemieterd."

Incomplete prints

Op 14 januari wordt in Eye de gerestaureerde versie van Blue Movie vertoond. Eindelijk, want aan de restauratie is vanaf het jaar 2010 met tussenpozen gewerkt. Het probleem was dat ­nergens meer een complete bioscoopprint van de film te vinden was, zegt Leo van Hee van Eye. "Blue Movie was razend populair. In sommige bioscopen draaide hij wel veertig weken. De meeste prints zijn helemaal aan gort gedraaid."

Een ander probleem was dat in veel prints cruciale shots bleken te zijn verwijderd, zoals de erectie van Hugo Metsers. Mogelijk om het publiek te ontzien, vermoedelijk voor een privéverzameling, zoals dat wel vaker gebeurde in bioscopen en filmhuizen.

Van Hee: "Uit al die incomplete prints is de nieuwe film ­samengesteld. Een belangrijke referentie was het ­geluid. Dat was wel compleet voorhanden. In Duitsland bleek een internegatief te liggen van de Duitse ­coproducent."

Wim Verstappen overleed in 2004, maar vanuit Paramaribo hield Pim de la Parra toezicht op het restauratieproces. Hij gaf zijn goedkeuring aan het eindresultaat en zal op 14 januari via een videobrief het woord tot de zaal richten. In het publiek aanwezig zijn Carry Tefsen, Hugo Metsers en Frans Rasker. De gerestaureerde versie van Blue Movie ­verschijnt volgende maand op dvd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden