Plus

Protest boze Uberchauffeurs lijkt weinig uit te halen

Uberchauffeurs protesteerden maandag met z'n tweehonderden bij Uber. Maar de voor hen belangrijkste eisen zijn nauwelijks bespreekbaar, blijkt uit een gesprek met directeur Thijs Emondts.

Thijs EmondtsBeeld ANP

Hoe is dat om als directeur van Uber 200 boze taxichauffeurs voor de deur te hebben?
"Dat is indrukwekkend, het was een grote groep en ze zijn ontevreden. Blijkbaar hebben wij ­steken laten vallen, hebben ze ons niet op een andere manier kunnen bereiken met hun klachten. Het is jammer dat mensen het gevoel hebben dat dit protest de enige manier is om door ons te worden gehoord."

De eisen van de actievoerders zijn duidelijk. Ze vinden de commissie die Uber opstrijkt per gemaakte rit te hoog. Die moet van hen van 25 naar 15 procent.
"Ja kijk, die service fee is al jaren hetzelfde in Nederland. Die is hier net als wereldwijd 25 ­procent. Dat is niet iets wat we dus zouden veranderen. Maar de chauffeurs hebben een hele lijst van dingen. Er zijn ongetwijfeld ook punten waar we wel iets mee zouden kunnen doen."

Maar zij rijden. Ze vinden dat een te groot deel van hun verdiensten naar Uber gaat.
"Ik wil begrijpen wat de achtergrond is van zulke klachten, dus ik ben blij dat we na hun protest nog in gesprek gaan met deze mensen: waar komt dit vandaan?"

Ook stellen zij dat er te veel mensen worden aangenomen door Uber, ze willen een stop. Is dat bespreekbaar?
"Nee. Er zijn niet te veel chauffeurs. Wij zien dat het aantal chauffeurs groeit, maar het aantal gebruikers groeit harder. Het aantal ritten per chauffeur groeit, de omzet per chauffeur groeit ook. Uiteindelijk moet die balans goed zijn. We zien dat er eigenlijk een structureel tekort is aan Ubers. Er zijn altijd meer passagiers dan dat er chauffeurs zijn en wij verwachten dat de vraag de komende tijd alleen maar zal toe­nemen."

Toch vinden de chauffeurs dat er te weinig werk is voor hen.
"Wij hebben er belang bij als vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd, maar het is tijd- en plaatsgebonden. Kijk naar het gemiddelde ­omzetverloop. Dan zie je dat er altijd mensen boven en onder zitten. Als iemand eronder zit, is het vaak een gevolg van ofwel de plek waar zij rijden, ofwel de tijdstippen waarop. Vraag en aanbod passen niet altijd precies op elkaar; we hebben bijvoorbeeld te veel chauffeurs in Leiden en te weinig in Amsterdam. Maar dat is ook een kwestie van willen voor de chauffeurs."

Hun twee belangrijkste punten - een lagere commissie en een chauffeursstop - zullen dus niet worden ingewilligd?
"Ik wil niet vooruitlopen op de gesprekken die we nog zullen hebben; ik vind het belangrijk om gewoon uit te leggen waar we naar kijken. Het is niet in ons belang om een gebied vol te proppen met chauffeurs. Voor de reiziger zou het een kortere aanrijtijd betekenen, maar de chauffeurs zouden er niet blij van worden. Dat zou een enorme kortetermijnstrategie betekenen, terwijl wij hier voor de lange termijn zijn. De chauffeurs zijn voor ons heel belangrijk."

Er is veel discussie over Uber, nu zijn ook de chauffeurs zelf boos. In hoeverre is dit een ­representatieve groep?
"Ik kan niet voor iedereen spreken. Wij hebben heel veel gesprekken met heel veel chauffeurs, het merendeel van hen is gewoon heel erg tevreden. Uit een onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd bleek meer dan 80 procent tevreden te zijn. Ook onze eigen metingen via de app zelf tonen dat aan. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen ontevreden mensen zijn. Die zijn er. Maar mensen die tevreden zijn, zijn gewoon ­tevreden. Die hoor je niet. We moeten het gevoel wegnemen dat de chauffeur denkt dat voor ons de passagier de enige is die telt."

Lees ook: Jonge Uberchauffeurs op rijles: 'Ik ga niet meer stressen'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden