Plus

Prorail investeert volop, maar is het genoeg?

Er wordt stevig geïnvesteerd in het spoor in en rond Amsterdam, anders komt de stad hopeloos tot stilstand, zegt ProRail. Een goede zaak, maar het is de vraag of het allemaal wel genoeg is.

Amsterdam Centraal Beeld ANP

Het spoor in en Amsterdam gaat fors op de schop. Voor een duizelingwekkende investering van twee miljard euro worden treinstations gemoderniseerd, perrons verlengd en verbreed, sporen verlegd en fly-overs gebouwd ­zodat treinen elkaar gemakkelijker en vooral sneller kunnen passeren.

Overwegen worden aangepakt en station Schiphol wordt her­ingericht, zodat de mensen sneller weg zijn.

Doemscenario
Het is allemaal hard nodig, want Amsterdam groeit en bloeit. Kijk naar de geplande woningbouw aan de randen van de stad en daarbuiten, ieder jaar komen er duizenden inwoners bij en het aantal mensen dat dag in, dag uit naar de stad komt om te werken of te winkelen zal ook de komende jaren stevig toenemen.

Tel daar de toeristen bij op, die in groten getale zullen blijven komen, en de noodzaak van de investeringen is meer dan duidelijk. Het mag dan nu druk zijn, maar het zal alleen maar drukker worden. Het doemscenario is dat al die mensen het openbaar vervoer links laten liggen en in de auto stappen.

Goed nieuws dus dat ProRail zich voorbereidt op de toekomst, dat er maatregelen worden genomen om al die mensen zo snel mogelijk aan en af te voeren. Als we niets doen, loopt de boel hopeloos vast, zegt ProRaildirecteur Pier Eringa terecht.

Het is echter zeer de vraag of het allemaal genoeg is. Kijk bijvoorbeeld naar de prognoses voor station Zuid: nu passeren hier per dag nog 80.000 mensen, maar in 2028 zal dat zijn verdrievoudigd tot naar schatting 250.000 reizigers.

Het klopt dat de stationsoppervlakte evenredig meegroeit, maar het aantal sporen blijft hopeloos achter: nu zijn dat er 4, over waarschijnlijk vijf jaar is dat uitgebreid tot 6. Ter vergelijking: Amsterdam CS geldt op dit moment met 180.000 reizigers per dag al als een zeer intensief gebruikt station, met op dit moment 15 sporen.

54%
Op CS zijn nu 37 treinen per uur, in 2030 zijn dat er naar verwachting 57, een toename van 54 procent.

10
Op het Amstelstation gaat tien schilders ruim 11.000 m2 staal en 6000 m2 hout schilderen met 4500 liter verf.

Interessant is in dit verband de discussie over de inkrimping van dit aantal sporen op CS: nu telt het station er feitelijk nog 15, maar er liggen afspraken om dit terug te brengen tot 10, misschien zelfs 9. Zuid krijgt er dus 2 bij en komt uit op 6.

Het past allemaal in de strategie om in de toekomst de reizigersstromen vooral om het propvolle CS heen te leiden.

Vraagtekens
Ook tegen de inzet van meer stations is op het eerste gezicht weinig tegen, hoewel er grote vraagtekens zijn te plaatsen bij de veronderstelling dat reizigers om te beginnen wel op Zuid ­wíllen zijn. Neem bijvoorbeeld de internationale treinen, die nu nog op CS rijden: ze zeggen het nog niet hardop, maar de treinbedrijven voelen er niet veel voor om reizigers te moeten afzetten op Zuid en ze door te verwijzen naar de ­metro.

Maar belangrijker: tel de toekomstige sporen van Zuid en CS bij elkaar op (16 of 17, daarover valt binnenkort een beslissing) en vergelijk dat met de reizigersprognoses (525.000 per dag tegenover de huidige 260.000) en je kunt op je klompen aanvoelen dat dat niet gaat passen.

Daar komt dan nog bij dat door de komst van de Noord/Zuidlijn station Zuid voor veel reizigers vooral een overstapstation zal worden, met veel dagelijkse reizigers die vooral snel en gemakkelijk willen overstappen, en het wordt duidelijk dat langere en bredere perrons en her en der een roltrap of lift meer een druppel zullen zijn op een gloeiende plaat.

Lees terug: Enorme investering in spoor om Amsterdam bereikbaar te houden

Bron: Prorail Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden