ProRail en NS: extra treinen mogelijk op drukke trajecten

Spoorbeheerder ProRail, NS en andere betrokkenen denken dat de dienstregeling op het spoor verder kan worden opgevoerd met het oog op de reizigersgroei in de komende jaren.

Beeld anp

In een gezamenlijke toekomstverkenning hebben zij vastgesteld dat treinen met enkele slimme aanpassingen op het zogenoemde hoogfrequente netwerk (PHS) iedere 7,5 minuut kunnen rijden.

Op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity's per uur, elke tien minuten dus. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden.

"Als je slim kijkt, kunnen we meer uit het spoor halen," bevestigt een woordvoerder een bericht daarover in De Telegraaf.

De sneltrein
De reizigersaantallen nemen de komende tien jaar met 40 procent toe. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor, aan de stations en aan een verbeterde dienstregeling.

Zo is de 'tienminutentrein' niet altijd een snellere oplossing voor reizigers, omdat de overstap naar aansluitende treinen die eens per kwartier of halfuur rijden uiteindelijk geen tijdwinst oplevert.

"Dat zorgt ervoor dat op een aantal plekken reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten," verduidelijkt ProRail. "Dat lossen we op door op de drukste trajecten met acht treinen per uur te gaan rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit."

Ook de herintrede van de sneltrein, die het gat moet opvullen tussen de sprinter en de intercity, past in het toekomstplan. Zo rijdt volgens ProRail straks tussen Schiphol en Amsterdam een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant ziet de spoorbeheerder mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

Extra investering
ProRail zegt niet om extra geld te vragen, maar volgens NS kan de treinenloop niet worden verbeterd zonder extra investeringen in het spoor. "Pas dan kunnen we meer treinen rijden, de reistijd verkorten en onnodig overstappen voorkomen," zegt het vervoersbedrijf.

Als voorbeeld noemt NS het perron bij station Almere. "Zo willen we de drukke IC van Lelystad naar Amsterdam-Zuid, Schiphol en Den Haag Centraal verlengen van 1000 naar 1200 zitplaatsen, maar daarvoor is het perron bij Almere te kort en moet het verlengd worden."

Rover pleit voor herintroductie sneltreinen

De reizigersvereniging Rover omarmt de plannen van ProRail voor de herinvoering van de sneltrein, als derde reismogelijkheid op het spoor naast de sprinter en de intercity.

Daarmee reageert Rover op de toekomstverkenning van onder meer spoorbeheerder ProRail, die intercity's iedere 7,5 minuut wil laten rijden op de drukste spoorverbindingen.

De reizigersvereniging ziet de sneltrein als hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel van en naar steden te vervoeren. Vooral forensen hebben daar behoefte aan.

Reizigers tussen grote steden blijven profiteren van snelle intercity-verbindingen, terwijl reizigers van kleinere stations er met een sneltrein meer reismogelijkheden bij krijgen, stelt Rover.

Volgens directeur Freek Bos kunnen door de herintroductie van sneltreinen veel extra reizigers snel vervoerd worden. Hij pleit voor een spoedig besluit over de aanleg van extra infrastructuur, omdat veel mensen op woon-werkafstanden tussen de 30 en 40 kilometer met de trein willen reizen. Bos: "Aanleg van spoor kost jaren, besluitvorming is nu nodig om overvolle treinfiles te voorkomen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden