Plus Filmrecensies

Prooi: geflopt in Nederland, kaskraker in China

Prooi, de laatste productie van Dick Maas, die hier in 2016 grandioos flopte, is een bioscoophit in China. Een opsteker voor de regisseur. '1,2 miljoen Chinezen kunnen er toch niet helemaal naast zitten?'

In Prooi blijkt de moordenaar van een boerengezin een bloeddorstige leeuw te zijn, die Amsterdam terroriseert. Beeld screenshot

Prooi, een horror-actiekomedie over een ontsnapte leeuw die Amsterdam terroriseert, trok afgelopen weekend 1,2 miljoen Chinezen naar de bioscoop. Dat is veertig keer zoveel als de schamele 30.000 Nederlanders die de film 2,5 jaar geleden zagen. En dat in drie dagen tijd.

Regisseur Dick Maas (67), bekend van Flodder en thrillers als De Lift, Amsterdamned en Sint, heeft sinds Prooi geen films meer gemaakt. Het Filmfonds wees zijn laatste script af. Hij kreeg geen subsidie om de de film te maken. "Financiers en distributeurs durfden het niet aan omdat Prooi zo weinig bezoekers trok," zegt Maas. Zelf had hij er ook geen zin meer in. Zijn slechtst bezochte film ooit heeft erin gehakt. "Het is zo vervelend als je film flopt. Dan ga je wel een beetje aan jezelf twijfelen: misschien zag ik het fout en was de film toch niet zo goed als ik dacht."

4000 bioscopen
Tot zijn verbazing hoorde de regisseur een week of zes geleden dat Prooi in de Chinese bioscopen zou uitkomen. "Dat is al heel bijzonder. De meeste Nederlandse films die in het buitenland worden verkocht, komen daar alleen uit op dvd en tv. Vorige week hoorden we dat Prooi niet in 500, maar in meer dan 4000 bioscopen ging draaien."

Nu blijkt hij het ook nog eens goed te doen: het was afgelopen week de op vijf na best bezochte film in China. "Dit is nog geen enkele Nederlandse film gelukt. Prooi heeft in één weekend al meer opgebracht dan Zwartboek, de tot nu toe succesvolste film in de Chinese bioscopen. Dat voelt toch een beetje als een lange neus naar Nederland. 1,2 miljoen Chinezen kunnen er toch niet helemaal naast zitten?"

Hoe het succes in China te verklaren is? Maas: "Ik denk dat de basisangst, van een wild dier in de grote stad, overal in de wereld wel aanspreekt. Chinezen houden van spannende, horrorachtige films. Die maken ze zelf weinig. Daarvoor moeten ze terugvallen op westerse producties." Films met actiehelden als Sylvester Stallone, Jackie Chan en Steven Seagal scoren in China daarom altijd goed.

Dick Maas. De Nederlandse regisseur hoorde tot zijn verbazing een week of zes geleden dat Prooi in China zou uitkomen. Beeld Levin de Boer en Paula van der Meeren

Het decor van Amsterdamse huizen en grachten in de film zal ook helpen, vermoedt producent Dave Schram van Prooi. "Films als Kruimeltje en Pietje Bell hebben het in China ook goed gedaan op tv en video. Het ouderwetse Nederlandse straatbeeld in die kinderfilms vinden de Chinezen echt te gek."

In Het Parool kreeg de film destijds drie sterren van recensent Bart van der Put: 'In Amsterdamned was Maas heel wat sterker in het uitbuiten van de stad als decor. Sint was gekker en gewaagder door de aard van het monster. Het basisidee, de gebbetjes, de synthesizerdeuntjes en de kluchtige fratsen van een stel golfballen uit Oud-Zuid of de kakkineuze jager Victor Löw maken Prooi echter onmiskenbaar tot een volbloed Maas. Dat kan van de magere voorganger Quiz niet gezegd worden.'

Absurde humor
Dat de film in 2016 tegelijk uitkwam met een paar Hollywoodblockbusters, zal het bioscoopbezoek geen goed hebben gedaan. Ook de promotie was niet al te best, constateert producent Schram. "Op de poster en in de trailer is Prooi te veel neergezet als een horrorfilm, terwijl hij vooral ook humoristisch is: lekker absurd, over the top."

Het kassucces in China betekent niet dat de Nederlandse makers van Prooi alsnog binnenlopen. "Helaas," zegt Maas, "hij is voor een vast bedrag verkocht. We krijgen geen royalty's over verkochte kaartjes."

De regisseur en producent hebben echter goede hoop dat het onverwachte succes in het verre oosten nieuwe deuren voor hen zal openen. Schram: "Dick heeft nog een paar geweldige scripts liggen. Hopelijk willen de Chinezen die mee­financieren. Daarover voeren we gesprekken."

Tweede kans?
Ze krijgen nu ook aanbiedingen uit andere landen die in de film geïnteresseerd zijn, vertelt hij. "Dat is ongelooflijk belangrijk voor toekomstige films die we willen maken. Je kunt echt geen acteur als Tom Cruise of Emma Watson strikken als je laatste film al amper mensen naar de Nederlandse bioscopen trok."

Schram hoopt dat Prooi ook in de Nederlandse bioscopen een tweede kans krijgt. "Mensen lezen er nu over in de kranten. Dat maakt ze vast nieuwsgierig."

Van Dick Maas hoeft dat niet, zo'n herlancering in de filmtheaters. "Tja, veel Nederlanders zullen zich nu wel voor hun kop slaan, maar ze hebben hun kans gehad. Ze kijken Prooi maar op iTunes of Netflix, of wachten tot hij te zien is op tv."

De Chinese poster van Prooi
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden