Promotie AirDnD.nl schiet Koninklijke Horeca in verkeerde keelgat

De branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland is boos omdat de gemeente Amsterdam een restaurantweek voor hobbykoks promoot. 'Het is restaurantje spelen zonder vergunning.'

Volgens KHN is niet duidelijk of in de keukens van de hobbykoks wordt voldaan aan hygiëne- en veiligheidseisen. Beeld anp

Het initiatief van culinaire website AirDnD.nl (Drink 'n Dine) vindt volgende week in Amsterdam plaats. Op de website van AirDnD kunnen hobbykoks sinds 2015 hun huiskamer als restaurant aanbieden. Gasten hebben, vergelijkbaar met het AirBnB-concept, de keuze uit meer dan duizend Nederlandse hobbykoks.

Tijdens de Amsterdamse 'huiskamerrestaurantweek' kan bij veertien koks uit Amsterdam worden gegeten. Zo kunnen gasten bij Hugo en Elisabeth en hun 'Jamie Oliver's Tapas Feest' aanschuiven of op het woonschip van Robertino een driegangenmenu met 'onbeperkt drank' nuttigen voor 49,90 euro per persoon.

Verkeerde keelgat
Op de website van de gemeente Amsterdam en via het door de gemeente gesubsidieerde citymarketingbureau I Amsterdam wordt het evenement gepromoot. En juist die steun schiet de Koninklijke Horeca Nederland in het verkeerde keelgat.

De brancheorganisatie laat weten teleurgesteld te zijn dat de gemeente reclame voor het evenement maakt. Woordvoerder Cees den Bakker: "Het is restaurantje spelen zonder vergunning."

"De week zou juist aanleiding moeten zijn voor instanties als de gemeente Amsterdam, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om streng te controleren op wettelijke eisen."

Volgens Den Bakker voldoet de keuken van een hobbykok niet aan de hygiene- en veiligheidseisen die gelden voor restaurants. "Als je met tien man zit te eten en je weet niet waar de nooduitgang zich bevindt, is dat een probleem."

Geen regels
Een woordvoerder van het citymarketingbureau is vrijdagmiddag niet bereikbaar. Op de website wordt vermeld dat het merk I Amsterdam eigendom is van de gemeente Amsterdam. Ook steunt de gemeente het bureau met subsidie.

Ondanks de steun vanuit de gemeente ligt de verantwoording voor het marketingbeleid - en dus de promotie van de huiskamerrestaurantweek - bij I Amsterdam, aldus Sebastiaan Meijer, woordvoerder de gemeentelijke Economie-afdeling.

Bang voor AirBnB-excessen, waarbij er naast particulieren ook steeds meer (semi-)commerciële aanbieders verschijnen, is de woordvoerder niet. "Dit is een nieuw fenomeen, waar nog geen regels voor zijn. We weten nog niet precies wat de gevolgen zijn. We houden het in de gaten, maar zien nu nog geen reden tot zorgen."

Natuurlijke selectie
Initiatiefnemer van AirDnD Fabian Brink is zich van geen kwaad bewust. "Je kunt het vergelijken met een kerstdiner. De etentjes vinden plaats in huiskamers van mensen."

Brink beaamt het belang van een schone en veilige keuken. "We geven daar ook tips over. Maar onze koks zijn van zichzelf al heel schoon."

De initiatiefnemer ziet de eisen waaraan zijn koks moeten voldoen vooral als een 'natuurlijke selectie'. "Gasten kunnen na afloop een review invullen en die zijn bijna altijd lovend. Als een beoordeling toch tegenvalt, zoeken we contact met de aanbieder."

Maar zijn koks hoeven niet aan dezelfde eisen als restauranteigenaren te voldoen, meent Brink. "In de horeca is het logisch dat er aan strengere eisen moet worden voldaan omdat het op grote schaal gebeurt en er een commerciële drijfveer is. Maar als je met zes man aan tafel zit en de etentjes incidenteel zijn, hoef je niet aan dezelfde regels te voldoen."

Fabian Brink van AirDnD: 'Eigenlijk zijn we de grootste kookvereniging van Nederland' Beeld Website AirDnD.nl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden