Plus

Project Zuidasdok: Vrees voor herrie, schade en files

Het Zuidasdok, het plan om de Zuidas voor bijna 2 miljard euro tot 2028 te verbouwen, stuit op verzet bij bedrijfsleven en omwonenden.

Bouwwerkzaamheden aan de Zuidas Beeld anp

Een onverantwoorde bouwmethode kan tot enorme vertraging leiden bij het op de schop nemen van de Zuidas volgend jaar. Die waarschuwing komt van constructeursbureau Van Rossum, dat in opdracht van de eigenaar en beheerder van het WTC-complex de plannen om de ringweg A10 bij de Zuidas te verbreden en te ondertunnelen heeft onderzocht.

Om lekkages in de bouwkuip te voorkomen willen de opdrachtgevers (het rijk en de gemeente Amsterdam) de ondergrond injecteren met waterglas zodat deze waterdicht wordt. In een e-mail aan de advocaat van het WTC spreekt een medewerker van Van Rossum van 'een experiment' en geen bewezen techniek. De methode kan tot vele maanden vertraging leiden, aldus de medewerker.

Alleen als de grond nauwkeurig in kaart wordt gebracht en een proef aantoont dat injecteren succesvol is, kan de techniek worden toegepast. Anders is het 'onverantwoord', staat in een bezwaarschrift dat het WTC heeft ingediend bij de Raad van State. Daar dient donderdag een beroep van zeventien partijen tegen de plannen. Een groot deel van de beroepsschriften is in bezit van Het Parool.

Gevaar voor personen
In het weerwoord namens minister Melanie Schultz (Infrastructuur) staat dat de grond al uitvoerig is onderzocht, de verlangde proef er komt en dat alternatieve ontgravingsmethoden tot langere bouwtijd en meer overlast leiden.

De eigenaar van Infinity, het voormalige ING House langs de snelweg met bijnamen als 'glazen schaats' en 'strijkijzer', waarschuwt in zijn beroep dat de glazen panelen door heiwerkzaamheden kunnen scheuren of uit de sponning vallen, waarbij binnen of buiten 'gevaar voor personen' dreigt. Eerder sprongen ruiten van het gebouw toen op 75 meter afstand werd geheid. Bij het Zuidasproject kan tot op 25 meter afstand worden geheid.

Net als het WTC heeft Infinity een deskundige ingeschakeld, adviesbureau Peutz. Die rapporteert dat het beschermings­niveau waarin het gebouw is ingedeeld te laag is en dat er geen garantie is dat het pand ongeschonden de werkzaamheden zal doorstaan. Infinity zou dezelfde bescherming moeten krijgen als monumenten.

AkzoNobel stelt in zijn beroep dat 'nog steeds onvoldoende rekening is gehouden met haar zorgen en de onmiskenbaar grote negatieve impact' van het project. Bij de tunnelwerkzaamheden komen de bouwers tot op een paar meter van het kantoor van AkzoNobel bij het Beatrixpark.

Herrie
Bedrijven en omwonenden hebben tevens zorgen over geluidsoverlast. Dat is ook een terugkerende klacht bij omwonenden van de Gaasperdammerweg (A9), die eveneens verbreed en ondertunneld wordt. Het WTC citeert in haar beroepschrift een projectleider van Rijkswaterstaat, die erkent dat bij de A9 'enorme herrie' is.

De toegestane geluidsnorm aan de Zuidas ligt met 85 decibel nog hoger dan bij de A9 (75 decibel). Volgens het WTC heeft het Amsterdamse stadsbestuur ten onrechte de gemeenteraad gemeld dat vanwege de kantoren en hotels op de Zuidas de geluidshinder minder zal zijn dan de wet toestaat.

Volgens gemeenteadvocaat NautaDutilh zal het lawaai in het WTC beperkt zijn en zijn bij andere bouwprojecten vaak gebouwen in het geding waarvan de gevels minder geluiddicht zijn, waardoor strengere geluidsnormen gelden.

Verschillende partijen voorzien grote verkeershinder bij de Zuidas door de werkzaamheden. Buurtbewoners van de Vereniging Beethovenstraat-Parnassusweg betwijfelen de toegevoegde waarde van verbreding van de ringweg.

Ze verwijzen naar een soortgelijke uitbreiding van de A4 bij Leiden, waar dagelijks files staan. Volgens de vereniging zal de luchtkwaliteit op grote delen van de Zuidas verslechteren. De eigenaar van het Tripoliscomplex, op de hoek A10-Amstelveenseweg, vreest waardedaling en stijgend grondwater.

Het WTC gebouw op de Zuidas, naast de ring A10 Beeld anp
De plannen aan de Zuidas Beeld Laura van der Bijl

Aanbesteding is nabij

Tussen 2017 en 2028 moet zes kilometer van de A10 bij de Zuidas worden verbreed. Eén kilometer komt in een tunnel te liggen. Station Amsterdam-Zuid wordt uitgebreid en twee knooppunten worden opgeknapt. Geraamde kosten: 1,9 miljard euro.

In een intern verslag van 9 november stelt de projectorganisatie dat de voorlopige gunning voor de werkzaamheden in januari kan plaats vinden. Twee bouwconsortia zijn in de race: het Amerikaanse Fluor, het Duitse Hochtief en Heijmans versus de Nederlandse bouwers Bam, TBI en VolkerWessels.

Vogels bedreigd

Het Zuidasproject betekent een gedwongen verhuizing voor een echtpaar boomvalken, een soort die op de Rode Lijst staat van bedreigde diersoorten die de overheid bijhoudt. Verschillende generaties boomvalken zijn grootgebracht bij een nest vlak bij station Zuid/WTC, stelt de Vogelwerkgroep Amsterdam in haar beroep bij de Raad van State.

Dat nest moet mogelijk wijken voor verbreding van de snelweg. De Vogelwerkgroep weerspreekt het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Amsterdam, die zeggen dat er geschikte alternatieve nesten zijn voor de boomvalken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden