Programmeur Luc Mastenbroek: 'Het is te gek hoe dj's reageren op De School'

Precies een jaar na de sluiting van club Trouw op de Wibautstraat opent zondag De School in West. Aan programmeur Luc Mastenbroek (25) de taak de reputatie van Trouw een vervolg te geven.

Joep School
Luc Mastenbroek (25) is de nieuwe programmeur van De School. Beeld Mats van Soolingen
Luc Mastenbroek (25) is de nieuwe programmeur van De School.Beeld Mats van Soolingen

Alles bij De School duidt erop dat de schoolbel zojuist heeft geklonken, maar niemand de moeite heeft ­genomen om na de pauze terug te keren. Op een schoolbord staat een half college Nederlands gekalkt, de ringen hangen in de gymzaal nog op de goede hoogte en bij de receptie heb je het idee dat de receptioniste even naar het toilet is.

Toch is er onder toeziend oog van oprichters Ernst Mertens en Jochem Doornbusch veel gebeurd. In het oude LTS schoolgebouw op de Doctor Jan van Breemenstraat in West opent zondag De School; met een café, restaurant, gym, expositieruimte, poppodium en last but not least: een gloednieuwe club in de voormalige fietskelder met een capaciteit van zo'n vijfhonderd man.

Na 11 en Trouw komt De School uit dezelfde hoek en heeft het een zorgvuldig opgebouwde reputatie hoog te houden. Tijdens de laatste loodjes van de grootschalige verbouwing is het vooral een kwestie van veel schilderen en inrichten. Het is druk, maar voor kersverse clubprogrammeur Luc Mastenbroek (25) is er ook nog die andere druk: de verwachting van velen dat De School zonder problemen een vervolg geeft aan de wonderlijke laatste maanden van de club die precies een jaar geleden sloot op de Wibautstraat.

Het enthousiasme is er: toen Mastenbroek samen met creatief directeur Kyara van Loenen (32) de eerste kaarten online plaatste, waren de tickets voor bijna alle clubavonden in januari en februari binnen drie minuten uitverkocht.

Hoe heb je dat ervaren?
'Het was een beetje een rare dag. Ik wist dat veel mensen naar de openingsnacht zouden willen, maar voor de rest was het even afwachten. De website ging online, dat was echt een soort stoomschip - daar zat vanuit de directie een jaar werk in. Ik kwam er pas later bij. We gingen onszelf presenteren aan de buitenwereld. Het moment van euforie zat hem meer in het feit dat we eindelijk konden delen waar we mee bezig waren.'

Toch rust de programmering vooral op jouw schouders.
'Ik ben hoofdverantwoordelijke, dat klopt. Ik ben natuurlijk nooit eerder programmeur geweest, dus moet het nog een beetje uitvogelen. Maar ik heb niet alle druk bij mezelf neergelegd: ik spar veel met Kyara en heb Nederlandse dj's als Cinnaman en Young Marco gevraagd wat zij cool vinden. Het is sowieso te gek hoe dj's gereageerd hebben: met ADE heb ik 's nachts Joy Orbison en Four Tet meegenomen, zij liepen als kleine kinderen door het gebouw. Twee weken terug was The Black Madonna hier en Tom Trago kon na de rondleiding zijn energie niet echt kwijt en ging rondjes rijden in zijn auto en toeteren.'

Geeft de programmering voor de eerste twee maanden een goed beeld van wat komen gaat?
'Ja, dat is een stevig fundament. Verschillende muzikale achtergronden, jong, oud; het moet niet te eenzijdig zijn. Het zijn weinig acts, we willen lucht houden in de programmering, omdat we ook nog niet zo goed weten hoe lang de clubnachten gaan duren.'

De School gaat niet samenwerken met externe promotors, wat betekent dat?
'Dit is een nieuwe plek, we willen niet concepten van anderen gaan opdienen. Alles valt onder onze paraplu. Concepten zijn in veel gevallen ook een soort vorm waar het publiek in gepropt wordt. Een techno-avond, zodat je eigenlijk geen andere muziek meer kan draaien. Terwijl hier juist dj's moeten komen die álles draaien; house, techno, disco, experimentele electronica, maar Vic Crezée kan bijvoorbeeld ook wel hiphop draaien. Je komt hier voor de ruimte, het geluid, de setting, om te dansen en rond te dwalen. En misschien ontdek je wel een bijzondere dj.'

Wanneer ben je tevreden?
'Het kan nooit zo zijn dat dj's naar Amsterdam vliegen, naar hun hotel gaan, een half uur voor hun set hier binnenkomen, hun usb-stick inpluggen en na de set de club onmiddellijk weer verlaten. Ik zou het cool vinden als er een eigen cultuur ontstaat.'

'Bij Trouw had je nog minder dat je echt 24 uur op een locatie kan zijn er ook gewoon even kon verdwalen. Het is hier net een kleine stad: 's ochtends kun je met een krantje koffie drinken in het café en daarna hoef je niet meer weg. Je rookt een ­sigaretje in de binnentuin, gaat even boksen in Het Gymlokaal, eet wat in Restaurant DS en als de club opengaat, ga je dansen.'

'De dj staat tussen de mensen. Op sommige plaatsen in de club kun je de booth helemaal niet zien. Dan moet je naar iemand anders kijken. Er is geen podium, geen focuspunt, geen visuals. Hoe vaak gebeurt het dat je 3 uur in het donker staat te dansen met andere mensen? Dat is wat we willen bereiken.'

Je bent ook dj en vormt met Job Jobse en Elias Mazian het sporadisch optredende dj-collectief The Love Triangle. Is het de bedoeling dat je ook zelf gaat draaien?
'Dat zou een keer kunnen. Ik vind het heel leuk, maar er zijn gewoon heel veel goede dj's. Wat dat betreft is mijn baan niet moeilijk. Het komende half jaar draai ik sowieso nergens. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik, als ik moet draaien, daar in mijn hoofd heel erg mee bezig ben. Mijn hele telefoon en agenda staan vol met lijstjes van nummers. Ook in bed denk ik over tracks die ik in elkaar kan mixen. Dat is nu niet handig.'

Wat ga je zelf doen op de eerste clubavond?
'Ik denk dat ik wel ga dansen, ja. Op die avonden heb ik ook niet echt een functie: er is geen backstage. Ik kan wel achter de dj booth gaan staan, maar dat kan iedereen. Dus ik ga óf aan de bar of in de binnentuin zitten en met mensen praten, of dansen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden