Proef moet cito-score leerlingen Zuidoost verbeteren

Een proef met intensieve begeleiding van kinderen én ouders moet de cito-score van leerlingen uit het basisonderwijs in Zuidoost verbeteren.

De leerlingen krijgen een jaar een coach toegewezen die hen elke schooldag een uur les komt geven Beeld anp

Ze worden meerkunners genoemd, de kinderen die op school onder hun niveau presteren. De groep is het grootst in Zuidoost waar het afgelopen jaar 36 procent van de leerlingen in het basisonderwijs een verwijzing naar havo of vwo kreeg. Een enorm verschil met het stedelijk gemiddelde van 57 procent, en ook nog eens een verschil dat ondanks alle inspanningen maar niet echt kleiner wordt.

In een nieuwe poging de kloof te dichten, gaat na de zomer een proef van start met intensieve begeleiding van zestig kinderen én hun ouders. De leerlingen krijgen voor de duur van een jaar een coach toegewezen die hen elke schooldag een uur les komt geven. De begeleiding richt zich op de vakken rekenen en taal, en de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Pittige thuissituatie
De begeleiding van de zestig kinderen is in handen van de Stichting The Bridge Learning Interventions, dat in Nederland deze uit de Verenigde Staten overgewaaide methodiek uitvoert. De stichting was vorig jaar ook actief op het Mundus College in Nieuw-West. Het project had daar een looptijd van slechts vijf maanden, maar de deelnemers bleken na afloop evengoed zichtbare vorderingen te hebben gemaakt.

Dat is bemoedigend, zegt stadsdeelvoorzitter Tanja Jadnanansing. "We zitten hier in Zuidoost echt met een hardnekkig probleem. Kinderen met aantoonbare kwaliteiten komen op school onvoldoende uit de verf. Daar zijn allerlei oorzaken voor aan te wijzen. In veel gevallen speelt een pittige thuissituatie een grote rol. Ouders die moeten ploeteren om de eindjes aan elkaar te knopen, daar hebben ook kinderen last van."

Vandaar dat het experiment zich niet alleen richt op de kinderen, maar ook op hun ouders. Jadnanansing: "Er wordt ook echt een inspanning van de ouders verwacht. De tutoren hebben wekelijks contact met de ouders. Zij zijn partners gedurende het traject." De zestig deelnemers zullen door onderzoekers van de UvA worden gerecruteerd op vijf basisscholen in het stadsdeel.

Ruim 3 ton
Als de proef succesvol is, zal de methodiek ook gaan worden toegepast op basisscholen in de stadsdelen Noord en Nieuw-West. "Je gunt elk kind die extra aandacht, maar we moeten ook realistisch zijn," zegt de stadsdeelvoorzitter van Zuidoost. "Het is een kostbaar project. De stad steekt nu ruim drie ton in de begeleiding van zestig kinderen. Er wordt nu al gekeken naar hoe we deze aanpak in de toekomst voor minder geld kunnen uitbreiden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden