'Proef met zelfrijdende auto's geslaagd'

De eerste testrit met zo'n vijftig zelfrijdende auto's op de snelweg A2 van Amsterdam naar Beesd en terug is geslaagd, vindt Business Lease. 'Het ging hartstikke goed, er zijn geen brokken gemaakt', vertelt Stijn Otten, directeur innovatie van de leasemaatschappij, na afloop van de proef.

Een Mercedes op de Dam bij eerdere testritten met zelfrijdende voertuigen. Beeld ANP
Een Mercedes op de Dam bij eerdere testritten met zelfrijdende voertuigen.Beeld ANP

De auto's reden in treintjes van zes tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat. Dat is nog niet eerder gedaan. De semizelfrijdende auto's van de merken BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo bepalen zelf hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. 'Zelf reed ik in een Tesla en ik heb niet in hoeven te grijpen. Ik hoefde het stuur maar twee keer aan te raken en niet vanwege de techniek, maar omdat dat volgens de wet nog moet', aldus Otten.

Als een andere automobilist zich in het peloton wurmt, remmen de auto's erachter zelf af zodat ze weer genoeg afstand hebben. Als de 'onderbreker' weg is, herstelt het pelotonnetje zich vanzelf. De auto's sturen zelf ook mee met de bochten in de weg. Tijdens de test remden enkele bestuurders toch ook nog zelf, in plaats van de automatische remfunctie af te wachten. 'Gewenning speelt daarin nog een rol. We merkten dat enkele bestuurders nog moesten wennen aan het feit dat ze de controle uit handen konden geven', zegt Peter Morsink, adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij RoyalHaskoninDHV. Met de test is een stap gezet om de voordelen en risico's van deze auto's in kaart te brengen.

Volgens de onderzoekers zijn de meeste verkeersongelukken het gevolg van menselijke fouten. De komst van steeds slimmere technieken verkleinen de kans op verkeersslachtoffers. Volgens de initiatiefnemers is het nu vooral wachten op aangepaste Europese regelgeving om auto's zelfstandig de weg op te sturen. De test was een initiatief van risicoadviseur Aon, Business Lease Nederland, ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en rijtrainer Prodrive Training.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden