Proef met peuteronderwijs van start

Het taal- en leesniveau van de ouders is de grootste voorspeller voor het schoolsucces van kinderen. Beeld
Het taal- en leesniveau van de ouders is de grootste voorspeller voor het schoolsucces van kinderen.

DEN HAAG - Een landelijke proef waarbij peuters vanaf tweëenhalf jaar met een leerachterstand zich kunnen ontwikkelen op een basisschool, begint komende zomer. Dat maakte een woordvoerster van minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs maandag bekend.

Doel van de proef is de prestaties van jonge leerlingen met een (taal)achterstand vroegtijdig en spelenderwijs te verbeteren. Zo kunnen deze 'startgroepkinderen' alsnog een vliegende start maken op het moment dat ze 'echt' naar de basisschool gaan.

Rotterdam is de eerste gemeente waar de proef van start gaat, zo maakte wethouder Hugo de Jonge (CDA) bekend. Daarvoor wordt de zogeheten groep nul gekoppeld aan de basisschool. Doel van groep nul is dat de achterstand bij een kind wordt ingelopen voordat het begint in groep 1 van de basisschool. Rotterdam lanceert dit jaar dertig van deze groepen. In 2014 moeten dat er tweehonderd zijn. Daarnaast kondigde de wethouder andere maatregelen aan om het onderwijs te verbeteren.

Ouders
Volgens de brancheorganisatie voor primair onderwijs PO-Raad is het wenselijk dat ouders hun steentje bijdragen aan het wegwerken van taalachterstanden door bijvoorbeeld hun kroost voor te lezen. Directeur Margreet de Vries van Stichting Lezen en Schrijven beaamt dit en benadrukt dat ouders bij de peuterklassen moeten worden betrokken. ,,Uit internationaal onderzoek blijkt dat als je met kinderen alleen op school aan de slag gaat, dat thuis weer teniet wordt gedaan als de taalvaardigheid ook bij de ouders niet op orde is. Het grootste deel van de dag zijn deze kinderen namelijk gewoon thuis. Alles wat je op school denkt te winnen, verlies je dan weer thuis'', aldus De Vries.

Het taal- en leesniveau van de ouders is de grootste voorspeller voor het schoolsucces van kinderen. ,,Meer nog dan het inkomensniveau van de ouders of afkomst'', zegt De Vries. Ze benadrukt dat het probleem van (taal-)achterstand bij kinderen niet een typisch allochtonenprobleem is. ,,In twee derde van de gevallen gaat het om autochtone kinderen.''

In de plannen van de minister is nog geen plaats voor de ouders. Een woordvoerder van het ministerie licht toe dat dit een eerste stap is: ,,We willen eerst kijken wat wel en niet werkt op schoolniveau.'' Dat die kennis al beschikbaar is, is voor het ministerie vooralsnog geen reden om de ouders er nu al bij te betrekken.

De PO-Raad, de Algemene Onderwijsbond AOb en Stichting Lezen en Schrijven hebben over het algemeen instemmend gereageerd op het plan van de minister. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden