Proef in Nieuw-West met auto's op eigen zonnestroom

Nieuw-West wordt het toneel van een proef met huishoudens die de accu van hun elektrische auto gebruiken voor opslag van door hun zonnepanelen opgewekte stroom.

Bart van Zoelen
null Beeld Floris Lok
Beeld Floris Lok

Het gebruik van die accu maakt het mogelijk meer zonne-energie zelf te gebruiken, waardoor hun energievoorziening meer autonoom wordt. Zo kunnen ze het overschot dat overdag wordt opgewekt 's avonds zelf benutten.

Proeftuin
De proef is een samenwerking van onder meer technisch dienstverlener Cofely, netbeheerder Alliander, autofabrikant Mitsubishi en Amsterdam Smart City, het samenwerkingsverband dat de Amsterdamse regio inzet als proeftuin voor dit soort innovaties. Morgen wordt de proef bekendgemaakt op het jaarlijkse Smart City Event in Amsterdam.

Nog dit jaar gaat het experiment van start met twee huishoudens in het Gelderse Lochem. Volgend jaar wordt de proef met de elektrische auto's voortgezet in Amsterdam, aanvankelijk in één bedrijfsgebouw en, in 2016, in een smart grid (slim netwerk) van ongeveer vijf huishoudens. Bekeken wordt nog in welke straat in Nieuw-West de proef zal worden gehouden.
Het gebruik van accu's kan nuttig zijn aangezien de snel toenemende opwek van duurzame energie voor veel meer pieken zal zorgen. Dat zal zeker in de toekomst zorgen voor veel prijswisselingen. De accu van de auto kan huishoudens daarvan vrijwaren.

Massaal gebruik
Ook wordt wel gevreesd dat het elektriciteitsnet niet berekend is op massaal gebruik van elektrische auto's en zonnepanelen, die hun overschot immers terugleveren aan het net. De meningen lopen hierover uiteen, maar volgens sommigen kunnen accu's helpen de pieken op te vangen.

'Op momenten dat er geen zon is en geen wind kan stroom heel duur worden, terwijl je elektriciteit juist wilt gebruiken als die goedkoop is,' zegt Jacco van der Burg van Cofely. 'Misschien kunnen we daar ook mee spelen door met meerdere huishoudens samen stroom van het net op te slaan als die goedkoop is en te verkopen als de elektriciteitsprijs hoog is.'

Woonboot
Volgens Van der Burg is het geen beletsel dat de auto juist overdag veel van huis kan zijn. Een elektrische auto's wordt volgens hem veelal als tweede auto gebruikt en voor korte ritjes, waardoor die overdag toch vaak genoeg ongebruikt voor de deur staat.

Overigens is in het Oostelijk Havengebied nu al een woonboot die een elektrisch aangedreven tweede boot gebruikt als accu voor de nacht. De resultaten zijn veelbelovend, zegt eigenaar Hugo Niesing. In de maand april was maar liefst 87 procent van zijn energiegebruik zelf opgewekt, opgeslagen en opgebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden