Problemen met nieuwe ICT luchtverkeersleiding

De Nederlandse luchtverkeersleiders moeten mogelijk jaren langer wachten op hun nieuwe verkeersleidingssysteem.

De moeizame invoering heeft hoe dan ook geen gevolgen voor de herindeling van het luchtruim. Beeld anp

De invoering daarvan is zo ingewikkeld, dat die zomaar twee jaar vertraging kan oplopen, oordeelt het BIT, het bureau dat ICT-projecten van de overheid toetst.

De moeizame invoering heeft hoe dan ook geen gevolgen voor de herindeling van het luchtruim, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) ter geruststelling aan de Tweede Kamer.

Vliegveld Lelystad
Naar die nieuwe indeling wordt reikhalzend uitgekeken, omdat die bijvoorbeeld overlast kan besparen voor mensen die wonen onder de vliegroutes naar vliegveld Lelystad.

Als de luchtverkeersleiders hun oude systeem nog even in de lucht moeten houden, kan de herindeling toch gewoon doorgaan. Het BIT waarschuwt dat de luchtverkeersleiding zich meer met de ontwikkeling van het nieuwe systeem moet bemoeien, zodat zij tijdig kan ingrijpen als het dreigt mis te gaan.

De luchtverkeersleiding denkt nog steeds eind 2021 klaar te kunnen zijn. In 2024 gaan nieuwe Europese regels in en wordt het nieuwe systeem verplicht.

Lees ook: Grootscheepse verbouwing verkeerstoren Schiphol

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.