'Probleem wordt niet opgelost met een verbod op de bierfiets'

Een petitie van de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad heeft binnen twee dagen al 3000 reacties gekregen. Maar hoe erg is het nu eigenlijk? Heeft Amsterdam werkelijk geen grotere problemen dan de bierfiets?

Dat de Amsterdammer zo graag aantrapt tegen de bierfiets, is volgens Hodes het gevolg van een botsing tussen bewoners en bezoekers.Beeld flickr

Wie binnen een paar dagen meer dan drieduizend onderbouwde steunbetuigingen bij elkaar weet te harken, raakt kennelijk een open zenuw. Opvallend, want ook de Amsterdammer die veel in de binnenstad is, komt de bierfiets nu ook weer niet overdreven vaak tegen.

Het voertuig is echter het zinnebeeld geworden van 'het verkeerde soort toerisme', de pretparkisering die van Amsterdam een veredeld Disneyland maakt, waar toeristen vergeten dat er ook nog mensen zijn voor wie de stad niet alleen een citytrip is.

Symboolpolitiek
Van verschillende kanten werd er bij Stephen Hodes dan ook op aangedrongen: of hij niet ook de oproep wilde steunen om de bierfiets uit de stad te weren. Zijn antwoord was steeds duidelijk en heel bewust: nee. Niet omdat de medeoprichter van toeristisch adviesbureau LAgroup persoonlijk zo verslingerd is aan wat hij aan dronken Engelsen bierfietsgewijs door de stad ziet trekken. 'Het is soms inderdaad best vreselijk, maar wie denkt dat er een probleem wordt opgelost als je de bierfiets verbiedt, maakt een fout. Het is een staaltje zuivere symboolpolitiek.'

En toch: ook in zijn onlangs verschenen publicatie Amsterdam, inspelen op de toekomst figureert de bierfiets. 'Dat heb ik gedaan omdat het zo'n enorm sterk beeld is. De bierfiets staat in deze stad voor alles wat er verkeerd is aan toerisme. Wie zorg of ergernis hierover tot uitdrukking wil brengen, kan met een fiets vol lallende mannen gemakkelijk zijn punt maken.'

Toerisme
Hodes maakt zich wel degelijk zorgen. Dat de Amsterdammer zo graag aantrapt tegen de bierfiets, is volgens hem het gevolg van een botsing tussen bewoners en bezoekers. 'We hebben nu al veel meer toeristen dan tien jaar geleden. En over tien jaar komen er twee keer zoveel bezoekers als nu. Dat schuurt en de bierfiets is daarvan een symbool. Net als overigens Airbnb en de massa's op het Damrak bijvoorbeeld. Het is een optelsom van ontwikkelingen die de stad doormaakt.'

Hodes ijvert voor een beetje meer tolerantie jegens de onderkant van de toeristenmarkt. 'We faciliteren ook dit soort bezoekers, we bouwen hotels waar 1400 jongeren tegelijk in passen. En daarbij: ze mogen hier blowen, dát is waar deze groep voor komt.'

En als het niet de bierfiets is, dan is er wel iets anders waaraan de Amsterdammer zich groen en geel zal ergeren. 'Ze komen toch wel hoor, de groepen jongere toeristen die een ticket hebben gekocht omdat ze op zoek zijn naar een bestemming om uit hun dak te gaan. Verbiedt de bierfiets en er verandert niets.'

De bierfiets ligt deze zomer onder een vergrootglas: de ondernemers hangt een verbod boven het hoofd, mocht de overlast niet afnemen. Begin vorige maand hebben de eigenaren van onder meer Damtours, Limobike en Fun Amsterdam ingestemd met een aantal maatregelen. Zo werden ritjes ingekort van twee naar anderhalf uur, mag aan boord nog maar maximaal twintig in plaats van dertig liter bier worden geschonken, ging de muziek uit en moeten alle bestuurders een agressietraining krijgen om beter te kunnen omgaan met lastige klanten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden