Plus

Probeer de Haarlemmerdijk maar eens over te steken

De gemeente, politie, ondernemers en een enkele buurtbewoner evalueerden donderdag ter plekke de herinrichting van de Haarlemmerdijk en -straat. Het leidde tot anderhalf uur discussie en bijna-verkeersongevallen.

'Het lijkt wel of die tegels eerder aantrekken dan ontmoedigen' Beeld Roï Shiratski

50.000 euro mocht het projectje kosten om de Haarlemmerdijk verkeersveiliger te maken. "Dan kom je uit op een paar zebrapaden, meer fietsvakken en minder parkeerplekken," zegt gebiedscoördinator Barbera Lavell. "Maar in zo'n drukke straat kun je nooit alles goed doen."

Rode tegels
Dat blijkt. Al snel stuit het groepje ambtenaren en ondernemers op foutgeparkeerde fietsen. Op bijna elke verbiedende rode tegel met fiets en brommer, staat een fiets of brommer. "Het lijkt wel of die tegels eerder aantrekken dan ontmoedigen," zegt ondernemer Karin van Huis.

"Hier is gewoon handhaving nodig," zegt Eddy Morreau, voorzitter van de ondernemersvereniging. Dit gaan we vandaag hopelijk geen honderd maar vijftig keer zeggen. Want ik snap ook dat de gemeente prioriteiten moet stellen."

Een paar meter verderop staat een rood bestelbusje midden op de stoep te laden en lossen. Een niet te grofgebouwd persoon kan er nog net langs. "Waar is handhaving?" vraagt winkelstraatmanager Myra Rooymans. "Ik ga het wel honderd keer zeggen!"

Laden en lossen mag alleen in de vakken, tussen 8 en 18 uur. "Is dat niet erg lang?" vraagt de wijkagent. "Dit is wat de ondernemers willen," zegt Lavell. Maar het zou ook alleen 's ochtends en 's avonds kunnen. Daar is iedereen het over eens.

Alleen: is dat wel te handhaven? "Wat als er in de middag iemand zonder knipperlichten dozen wijn staat uit te laden?" vraagt Morreau. "Dat is niet verboden," zegt de wijkagent. "Die persoon krijgt dus geen boete."

Schijt aan alles
De eigenaar van ijswinkel Jordino komt zich er ook even tegenaan bemoeien. "Ik vind het mooi beleid, maar het werkt voor geen meter. Amsterdammers hebben gewoon schijt aan alles." Handhaving, dat zou helpen.

Het laatste punt op de agenda: de zebrapaden. Rooymans neemt de proef op de som en loopt het zebrapad op. Ze wordt bijna voor haar sokken gereden. "Kijk, dit bedoel ik nou!"

Een schuldbewuste vrouw staat met haar bakfiets al half op het zebrapad. Ze schiet in de verdediging: "Ik kan in die horde mensen echt niet inschatten of er toevallig iemand wil oversteken." En weg is ze.

Nog een keer dan, nu komt de winkelstraatmanager van ver aangelopen en steekt ze over. Een fietser scheert rakelings langs haar heen.

Schijnveiligheid
"Er steken hier bejaarden met rollators over," zegt Rooymans boos. "En ze worden dus gewoon van hun sokken gereden! Zonder zebrapaden is het in ieder geval duidelijk dat het gevaarlijk is. Dit is pure schijnveiligheid."

De wijkagent doet een poging, maar zelfs hij weet weinig gezag af te dwingen. Hij wordt bijna aangereden door een snorscooter en spreekt het meisje vermanend toe. Ze rijdt snel door.

"Je ziet, niet iedereen is het met elkaar eens," zegt gebiedscoördinator Lavell. "Maar ik vind gewoon dat je hier veilig moet kunnen oversteken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden