Plus

Privacycaravan Google moet online bewustzijn vergroten

We googelen ons suf naar privacyzaken, maar als ons gevraagd wordt te kijken wat we allemaal op internet delen, geven we niet thuis. Google wil iets aan die paradox doen; woensdag deed hun privacycaravan Amsterdam aan.

Google trekt langs 20 steden om gebruikers te informeren over wat ze allemaal kunnen afschermen. Vandaag was het Zuidplein in Amsterdam aan de beurt Beeld Rink Hof

Hij herkent het maar al te goed. Ben je net iets aan het opzoeken, duikt er een mededeling op over veiligheid, privacy en instellingen. "Ik ben niet anders dan anderen," zegt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland, "die klik ik dan ook weg."

'Ken je onze privacycheck?' en 'Heb je wachtwoordcontrole in twee stappen aanstaan?'. Voor veel Nederlandse internetgebruikers is het tovertaal, merkte Van der Feltz, toen hij vorige week met Googles privacycaravan op een marktplein stond. "Maar als je hun vraagt of ze alert zijn op hun online privacy, zeggen heel veel gebruikers ja."

Privacyparadox
Dat is ook wat Google dagelijks in de zoek­resultaten ziet. "Nederland is na Australië het tweede land in de wereld met zoekopdrachten naar privacyzaken, maar tegelijk zien we ook dat maar een heel klein deel van de gebruikers onze privacyinstellingen bezoekt. Hoe we die privacyparadox kunnen doorbreken, daar zijn we heel erg mee bezig."

De privacytour langs twintig steden is een probeersel. "Als je mensen via internet niet voldoende bereikt, moet je andere manieren zoeken."

Van der Feltz merkte bij de caravan nog iets. "Mensen beseffen vaak niet dat het beschermen van hun privacy juist in het belang is van bedrijven als Google. Wij bestaan bij de gratie van vertrouwen. Als onze gebruikers ons niet meer vertrouwen, dan gebruiken ze ons niet."

"Mensen moeten ervan uit kunnen gaan dat wij hun informatie veilig opslaan, dat we op elk moment kunnen laten zien welke informatie we van je opslaan en dat je op elk moment kunt bepalen wat daarmee gebeurt. "

Beter over nadenken
"Mensen beseffen nu vaak niet wat ze kunnen instellen. Wij willen dat ze daar beter over nadenken. Het is essentieel voor onze diensten dat wij gebruikers de juiste informatie geven. Dat werkt alleen als gebruikers zelf bepalen wat ze ons willen vertellen. Door onze diensten zo in te stellen dat je alleen die gegevens met ons deelt die mogelijk maken wat jij nodig hebt; dat levert hun de meest relevante informatie op en ons betrokken gebruikers."

Hij geeft een voorbeeld uit zijn eigen dagelijks leven. "Ik woon in Gelderland en doe alles met het openbaar vervoer. Ik deel mijn gegevens uit Google Agenda en mijn locatie, zodat Google mij kan vertellen wanneer mijn trein gaat en of er vertragingen zijn. Maar dat kan alleen als ik actief opdracht geef die gegevens te delen."

Google is volgens Van der Feltz ook afhankelijk van zulke informatie; die wordt geanonimiseerd aangewend om onder meer gericht advertenties op gebruikers af te vuren. "Ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk niemand precies weet waarom hij bepaalde advertenties te zien krijgt. Onze boodschap is dat je dat als gebruiker zelf bepaalt en dat het zinvol is om dat te bepalen. Niemand zit te wachten op opdringerige advertenties."

Zelfrijdende auto's
Een beter privacybewustzijn helpt volgens Van der Feltz ook de acceptatie van technologische vooruitgang te vergroten, zoals zelfdenkende thermostaten van Google-zus Nest of de proeven van het bedrijf met zelfrijdende auto's.

"Wij zijn altijd optimistisch over nieuwe technologie. Maar we zien ook dat privacy en veiligheid vaak als eerste met nieuwe ontwikkelingen in verband worden gebracht. Ik begrijp dat wel; gebruikers kunnen van tevoren moeilijk de voordelen van een innovatie inschatten en focussen zich dan op de mogelijke gevaren."

Dat Google op het marktplein niet direct met privacy wordt geassocieerd, komt ook door de ongewilde rol die het speelde in de onthullingen van Edward Snowden. Amerikaanse opsporingsinstanties bleken op allerlei wijze toegang te kunnen krijgen tot vertrouwelijke gegevens.

"Vooral Google is toen hard aangepakt, terwijl het de hele internetwereld raakte. Ik begrijp dat, als grootste partij op internet, maar wij hebben ons juist het meest uitgesproken tegen overheidsbemoeienis, openlijk en achter de schermen. Dat de informatie die via Google wordt gedeeld van de gebruikers is - niet van ons en zeker niet van overheden."

Jagen op nepnieuws

Google laat sinds dit weekeinde ook in Nederland actief op nepnieuws jagen. Bij onafhankelijk gecontroleerde nieuwsberichten verschijnt in het vervolg een oordeel: nep, grotendeels waar of waar. "Wij willen alle informatie beschikbaar maken," zegt directeur Pim van der Feltz, "en zijn
erbij gebaat dat het daarbij om betrouwbare informatie gaat. Wij controleren nieuwsberichten niet zelf, maar laten dat door onafhankelijke bronnen doen."

Google gebruikt daarbij alleen 'gezaghebbende bronnen', vergelijkbaar met die in de nieuwsselectie van Google News. Volgens Van der Feltz is nepnieuws vooral een probleem van sociale netwerken, waarop pseudo-informatie wordt verspreid.

Onlangs kondigde Facebook aan actief op jacht te gaan naar nepnieuws, met nu.nl en nieuws­checkers.nl van studenten journalistiek uit Leiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden