Primeur: eerste Airbus A350 geland op Schiphol

Na de dubbeldeksgigant A380 en de plastic Dreamliner heeft Schiphol opnieuw een primeur binnengehaald. Het nieuwste Europese verkeersvliegtuig, de Airbus A350, is vanochtend geland op de luchthaven. Niet van KLM, maar van Finnair.

Beeld Airbus

Een damestoilet in een vliegtuig. Niet de meest voor de hand liggende innovatie in een nieuw toestel waarvan de ontwikkeling ruim twaalf miljard euro heeft gekost. Maar bij Finnair, pas de derde maatschappij die het jongste Europese verkeersvliegtuig in haar vloot opneemt, vonden ze de cabine ruim genoeg voor gescheiden toiletten. Wel alleen in businessclass, dat spreekt.

De A350 van het Nederlandse Airbus Industries, geassembleerd in het Franse Toulouse uit delen die in Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje zijn gefabriceerd, is minstens zo'n innovatief nieuw vliegtuig als de Dreamliner van rivaal Boeing waarmee het rechtstreeks concurreert. Hij is veel stiller en zuiniger én minder milieuonvriendelijk dan zijn voorgangers, want lichter en voorzien van de nieuwste vliegtuigturbines van fabrikant Rolls-Royce.

Tumultueze geboorte
Finnair claimt een kwart op de brandstofrekening te zullen besparen. De A350 ontbeert de echte innovaties van de Boeing 787. Waar de romp van die Dreamliner uit kunststof bestaat, is die bij de A350 is nog als vanouds aluminium. Wel zijn grote delen van de vleugels en staart van kunststof. In de A350 geen uitvergrote raampjes die met een druk op de knop mat te maken zijn. Wel heeft het toestel, net als zijn rivaal, een stillere en vooral schonere airco en een hogere, hoofdpijnvoorkomende cabinedruk.

De A350 heeft een heel wat minder tumultueuze geboorte dan de Dreamliner, die na jaren uitstel pas ging vliegen en vervolgens weken aan de grond werd gehouden vanwege brandgevaarlijke accu's. Toch is de Europeaan niet zonder zorgen.

Na 2020 bij KLM
Onwelgevallige ontwerpaanpassingen waren voor grootbesteller Emirates aanleiding onlangs een order van zeventig toestellen te schrappen. Daardoor is het aantal bestelde en geleverde A350's gedaald tot 789, ruwweg de helft van het aantal bestelde en geleverde Dreamliners.

Zeven '350's' zijn na 2020 bedoeld voor KLM, als onderdeel van een order van 25 door Air France-KLM. De komst van de Finnairpionier naar Schiphol is eenmalig. De luchtvaartmaatschappij zet het toestel, dat in één keer 292 passagiers kan vervoeren, vanaf medio november in voor vluchten naar China, maar wil eerst met vluchten op korte afstand ervaring opdoen met het toestel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden