Prijzen supermarkt stijgen

AMSTERDAM - De prijzen in de supermarkten dreigen op 1 mei één procent te stijgen.Dit is het gevolg van de invoering van de verpakkingsbelasting.

René Roorda, adjunct-directeur van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel, vreest dat de kosten van deze belasting op het bordje van de consument terechtkomen. CBL is de koepelorganisatie van supermarkten.

De belasting op blikjes, flessen en ander verpakkingsmateriaal is op 1 januari dit jaar ingegaan. De supermarkten hebben vier maanden uitstel gekregen om de administratie op orde te brengen. ''Een kostbare operatie,'' aldus Roorda.

De fiscale maatregel moet het rijk jaarlijks 240 miljoen euro opleveren. Fabrikanten van verpakte producten zullen dit bedrag moeten opbrengen. Roorda verwacht dat zij het geld zullen doorberekenen aan de supermarkten. Die kunnen deze kosten dan weer terugverdienen door de prijzen van verpakte producten één procent te verhogen.

''Het is de vraag of het fabrikanten zal lukken om de kosten door te berekenen aan de supermarkten. Daaraan gaan onderhandelingen vooraf. En vervolgens is het de vraag of supermarkten allemaal de prijzen zullen verhogen, of dat ze besluiten in te leveren op hun marges. Ze zijn vrij om hun eigen beleid te bepalen. Maar, ga er maar van uit dat het allemaal niet goedkoper wordt.''

De druk op de voedselprijzen in de supermarkten neemt ook toe doordat grondstoffen als graan, melk, olie en cacao allemaal duurder worden. Dit sijpelt onder meer door in de prijzen van melk, kaas, brood, bier en chocolade.

Aan de andere kant is de concurrentiestrijd tussen supermarkten nog altijd hevig, zegt Roorda. ''Het is de vraag of supermarkten zich prijsstijgingen kunnen permitteren,'' aldus Roorda. ''Consumenten zijn nog altijd erg gericht op de prijzen in de winkels.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden