Prijs kroegbiertje steeg in 10 jaar met ruim 40 procent

De prijs van een pilsje in het café gaat veel harder omhoog dan die van bier in de supermarkt.

Een pilsje in de kroeg kostte vorig jaar gemiddeld 2,43 euro. Beeld anp

Uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de pilsprijs in de horeca de voorbije tien jaar drie keer zo hard is gestegen als in het superschap.

Een pilsje in de kroeg kostte vorig jaar gemiddeld 2,43 euro. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Consumenten waren bij het boodschappen doen in doorsnee 1,49 euro per liter kwijt, wat 14 procent meer is dan tien jaar eerder. Voor een pilsje van 30 centiliter moest in de supermarkt dus omgerekend 45 eurocent worden neergeteld.

Dat er zo'n groot verschil bestaat tussen de bierprijzen die cafés en supermarkten rekenen, heeft verschillende oorzaken. Wat volgens het CBS onder meer speelt is dat supers veel groter inkopen. Daardoor kunnen zij voordeligere prijzen afdwingen bij de brouwerijen.

Brouwer
Supermarkten adverteren doorgaans ook veel met aanbiedingen, terwijl cafés elkaar amper op die manier beconcurreren. De consument let bij het kiezen van een café immers niet alleen op de prijs van een pilsje maar bijvoorbeeld ook op de sfeer van de locatie en de mensen die er komen.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) klaagt al jaren over de stuntprijzen die de supers rekenen voor bier. Ook ergert de horecabranche zich aan de hoge bierprijzen die de brouwerijen aan cafés vragen. Het is voor kroegbazen vaak erg lastig om lagere prijzen te bedingen, omdat ze aan bepaalde contracten gebonden zijn of omdat de brouwer bijvoorbeeld eigenaar is van hun cafépand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden