Pretpakketten in de zorg

De ene zorgverzekering is hooguit een paar tientjes goedkoper dan de andere. Dat loont de moeite niet om over te stappen. Dus komen de verzekeraars met 'leuke dingen voor de mensen'.'Health Center' staat er levensgroot boven de ingang van het fitnesscentrum in het Arnhemse voetbalstadion Gelredome. En, met heel kleine lettertjes: 'Achmea'. De sportschool is een van de 27 sportcentra die worden gerund onder de vlag van de zorgverzekeraar. Binnenkort komen er vijf vestigingen bij. Het idee: sportende mensen blijven gezonder en claimen dus minder ziektekosten.

Voor Hans Schraven (50) was het fitnesscentrum reden om van verzekeraar te veranderen. Niet dat andere mensen niet welkom zijn, maar eigen klanten kunnen zich in de sportschool tegen twintig procent korting in het zweet werken. Schraven, terwijl hij jogt op een loopband: ''De premie zelf is wat hoger, maar door die bonus is het weer voordeliger.''

Op prijs kunnen de verzekeraars zich niet meer onderscheiden. Na twee jaar premieoorlog - de verzekeraars maakten in 2006 een half miljard euro verlies op het basispakket - liggen de tarieven voor het basispakket hooguit enkele tientjes uit elkaar. Dus komen de verzekeraars met leuke extraatjes in de aanvullende verzekeringen, voor de verschillende doelgroepen.

De komende weken vallen de aanbiedingen voor 2008 op de mat. Vegetariërs krijgen van Agis het aanbod voor de vegapolis, die vleesvervangers en voedingssupplementen vergoedt. Mensen met erectieproblemen kunnen bij Ohra terecht, die Viagra vergoedt. Rokers die willen stoppen, nemen de niet-rokerspolis. Achmea biedt als primeur sportmassage in de sportpolis.

Als klap op de vuurpijl maakte VGZ een deal met twee reisbureaus: klanten die op wintersport willen, krijgen daar vijftig euro korting. ''Dat is toch leuk meegenomen voor onze klanten,'' zegt de woordvoerder. De polis voor hardlopers is gesneuveld wegens gebrek aan succes. ''Die bood blijkbaar te weinig voordeel.''

Voor de consument is het opletten geblazen, waarschuwt de woordvoerster van de Nederlandse Patiënten- en Consumentenfederatie (NPCF). ''De aanvullende polissen zijn door al die verschillen heel slecht te vergelijken en de precieze voorwaarden zijn lang niet altijd duidelijk. Je moet je steeds afvragen of een lokkertje ook echt meerwaarde voor je heeft.'' Liever ziet de NPCF dat de verzekeraars zich zouden onderscheiden in de kwaliteit van hun aanbod.

De reden voor alle aanvullende pretpakketten ligt voor de hand: verzekeraars zoeken omzet. Maar met de juiste pret proberen ze ook de juiste - lees: winstgevende - klanten binnen te halen, denkt Wynand van de Ven, hoogleraar sociale ziektekostenverzekeringen aan de Erasmus Universiteit.

''Als je adverteert met wintersportvakanties, weet je dat daar niet mensen achter een rollator op afkomen,'' aldus Van de Ven. En zo gebruiken verzekeraars de aanvullende verzekeringen om de 'goedkoopste' verzekerden in hun basispakket te krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden