PlusFilmrecensie

Praatjes met plaatjes in documentaire over Escher

In Escher - Het Oneindige Zoeken wordt het keven van de wereldvermaarde graficus Escher verteld van de wieg tot zijn graf. De film is kort en goed, praatjes bij plaatjes worden afgewisseld met informatieve huisvlijt.

Zonen George en Jan halen herinneringen op. Beeld Escher - Het Oneindige Zoeken
Zonen George en Jan halen herinneringen op.Beeld Escher - Het Oneindige Zoeken

De documentaire Escher - Het Oneindige Zoeken begint met een mede­deling: 'De Nederlandse graficus M.C. Escher vertelt deze film in zijn eigen woorden, geselecteerd uit zijn dagboeken, aantekeningen, lezingen, agenda's en honderden brieven.'

Direct daarna verschijnen zijn eerste woorden in beeld, letter voor letter, getikt met een oude schrijfmachine: 'Ik vrees dat er maar een persoon is in de wereld die een goede film zou kunnen maken over mijn prenten: ikzelf.'

Robin Lutz, die eerder (opdracht- en bedrijfs-)films maakte over uiteenlopende onderwerpen als Spinoza, Mesdag, de gezondheidszorg en Gorinchem, liet zich niet ontmoedigen en schreef het scenario voor, ­regisseerde, produceerde en filmde Escher - Het Oneindige Zoeken.

Van wieg tot graf
Daarin wordt het leven van de ­wereldvermaarde Nederlandse graficus Maurits Cornelis Escher (1898-1972) verteld van de wieg tot zijn graf; van een technisch bekwame graficus tot een wereldberoemd kunstenaar.

In de ik-vorm, maar verder op een stichtelijke, opvallend fantasieloze manier. 'Op 17 juni 1898 werd ik hier in Leeuwarden geboren in dit statige huis,' zegt de voice-over, terwijl de camera langs de gevel van Het Princessehof glijdt.

Als de stem vertelt over een plantje op een rots zien we een plantje op een rots, als hij zegt dat hij 'verkikkerd' is op de muziek van Bach is de Mat­thäus-Passion te horen (de film is ­sowieso dichtgesmeerd met muziek, van The Rolling Stones tot Arvo Pärt).

Tot slot horen we Escher zeggen dat hij altijd een droombeeld is blijven ­nastreven dat niet te verwezenlijken is.

Informatieve huisvlijt
De praatjes bij de plaatjes worden afgewisseld door afbeeldingen en zelfgemaakte animaties van Eschers werk, tal van pratende hoofden en van alles wat maar met Escher te maken heeft: van een vrouw die een 'kringloop'-tatoeage laat zetten, van de rij bij een Eschertentoonstelling in Milaan en van een ballet en een filmscène die op Eschers werk zijn geïnspireerd.

Eschers zonen George en Jan halen herinneringen aan hem op, Graham Nash (van Crosby, Stills & Nash) vertelt dat Escher zijn leven heeft veranderd en dat hij vindt dat Escher het verdient wereldwijd herontdekt te worden.

Kort en goed: Escher - Het Oneindige Zoeken is informatieve huisvlijt.

Escher - Het Oneindige Zoeken

Regie Robin Lutz
Te zien in City, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden