'PowNed verdwijnt binnen vijf jaar van radio en tv'

PowNed verdwijnt binnen vijf jaar van radio en televisie. De omroep wil zich volledig gaan richten op internet, zegt voorzitter Dominique Weesie donderdag in het AD.

Weesie (r) met presentator en verslaggever Rutger CastricumBeeld anp

"Het aantal kijkers van onze uitzendingen schommelt tussen de 100.000 en 120.000 kijkers", aldus Weesie. "Dat is bijna gênant als je het vergelijkt met het internet. Daar trekken we 3 miljoen unieke bezoekers per maand en op Facebook hebben we 500.000 volgers. Vooral jongeren kijken niet meer naar televisie."

Duur
Ook is het maken van programma's duur. De helft van het geld voor elke aflevering gaat naar zaken als geluid en regie. Weesie: "Voor 45.000 euro kan ik een uitzending maken van 45 minuten, maar ook 45 filmpjes maken." Online kan PowNed elk moment van de dag haar geluid laten horen.

Weesie denkt ook dat het niet te lang meer duurt voordat NPO 3 verdwijnt. "Dat moment willen we voor zijn. NPO 3 blijft sappelen, het is een stiefkindje van de NPO." De Powned-oprichter hoopt dat de omroep binnen twee jaar alleen nog programma's maakt voor internet. Weesie wil wel in het omroepbestel blijven.

"We willen de eerste publieke omroep worden die volledig online gaat. En binnen de publieke omroep kunnen we gebruikmaken van veel kennis, kunde en content."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden