Potentiële kopers FEM deur gewezen

AMSTERDAM - Kopers staan in de rij voor zakenblad FEM, maar eigenaar Reed Elsevier in Londen weigert te onderhandelen over verkoop. De uitgeverij staakt het blad per 1 januari.

Twee uitgeverijen, niet de minste, tonen serieuze interesse voor een overname van FEM: Pelican Magazines, voor 20 procent eigendom van de grote Amerikaanse uitgever Hearst, en MT Media Groep, uitgever van de ondernemersbladen Sprout en Management Team.

Beide partijen kregen vrijdag te horen dat Reed Business, de divisie zakenbladen, het verkoopproces had beëindigd. Volgens de redactie van FEM was dit in opdracht van Reed Elsevier in Londen.

Winstgevende exploitatie van FEM is niet mogelijk, liet Paul Verhoeff, directeur van Reed Business, weten aan de redactie en de kopers.

''Onzin,'' reageert Frank Kloppert, directeur-grootaandeelhouder van Pelican Magazines. Hij deed afgelopen vrijdag een 'indicatief bod' bod van één miljoen euro op FEM, maar werd direct de deur gewezen door de Reedbestuurders. Het bod was te laag en bovendien was het verkoopproces die dag ten einde.

''Wij hebben vertrouwelijk de financiële prognoses van FEM mogen inzien, voordat wij het bod uitbrachten,'' vertelt Kloppert. ''En wij zien er brood in. De lezersdoelgroep van FEM past goed in onze bladenportfolio. Zij behoren tot de welstandige consumentengroep A/B1. Dat is dezelfde doelgroep die acht van onze bladen leest. Ik zie goede mogelijkheden voor cross-selling van advertenties en abonnementen. Op langere termijn is aanwas van abonnees zeker mogelijk.''

Pelican (omzet 20 miljoen euro per jaar) heeft sinds 1996 ervaring met het uitgeven van glossy magazines voor de well-to-do-people, zoals stijlblad Elegance, Carros (auto's), reisblad En-France, golfblad Golf Estate en woonglossy Residence.

Kloppert: ''Met investeringen in goede marketing moet groei mogelijk zijn. Ik zie niet in waarom de doelgroep van hogere managers en directeuren het een probleem vindt het abonnementsgeld van 200 euro per jaar te betalen. Het is voor hen tenslotte ook vakliteratuur.''

De sluiting volgde al na slechts één kwartaal van verlies, dit voorjaar. Verhoeff nuanceert: ''De hoofdreden om FEM te sluiten is dat het niet winstgevend te maken is. Wij keken er al enkele maanden naar. Er waren drie scenario's, verkoop was er één van. Maar er viel geen match te vinden tussen de biedingen en de waarde van FEM.''

Reed wilde 'één jaaromzet' als prijs, zegt hoofdredacteur Van der Wal, ofwel 3 tot 4 miljoen euro.

Verhoeff had nog een reden de verkoop te beëindigen. Hij schreef deze week in interne stukken: ''Verkoop van FEM leidt tot in het zadel helpen van een concurrent van Elsevier.''

Kloppert van Pelican ziet evenwel 'totaal geen risico voor Elsevier'. ''Beide bladen bedienen een heel andere lezerskring en hebben een andere functie. Veel FEM-lezers lezen zelfs Elsevier.''

Intussen verwacht directeur Verhoeff 'delen van de waarde van FEM over te hevelen naar Elsevier, zoals de archieven en de abonnees'. De lezers krijgen binnenkort het aanbod over te stappen naar Elsevier.

De andere gegadigde voor FEM, MT Media Groep, is aan het uitbrengen van een bod niet eens meer toegekomen, door de haast waarmee Reed de deur voor overnemers dicht sloeg.

Ewald Smits van MT bevestigt: ''Maandag stuurden we een letter of interest, maar wij waren een dag te laat. We hadden graag willen onderhandelen. Ik zag mogelijkheden FEM winstgevend te maken met een kleinere redactie en een tweewekelijkse verschijning.''

Achter MT Media Groep staat beleggingsbedrijf Amerborgh, van investeerder-miljonair Alex Mulder, de oprichter van uitzendbureau Unique, tegenwoordig USG People. (MARC LAAN)

Nog elf nummers te gaan.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden