Postzegelontwerper over ophef: 'Mensen kijken met een loep'

De Amsterdamse ontwerper Joost Overbeek reageert geamuseerd op de ophef die is ontstaan over de nieuwe serie ­zegels die hij met zijn bureau Overburen maakte rond het thema Nederlandse lekkernijen.

De Amsterdamse ui heeft een plek gekregen in de serie postzegels.Beeld PostNL

"Dat is het leuke van postzegels," zegt Overbeek. "Mensen kijken er met een loep naar."

De serie leverde fraaie zegels op met beelden van onder meer de Bossche bol, de Limburgse vlaai, de Zeeuwse bolus en de Groningse eierbal, maar in de provincie Utrecht is de verontwaardiging groot dat bijvoorbeeld het Domtorentje geen zegel heeft gekregen.

"De opdracht van PostNL was om een velletje van tien zegels te maken," verdedigt Overbeek zich. "De lekkernijen zijn gekozen door het Kenniscentrum voor Immaterieel Erfgoed. Dus daar hebben wij niet de hand in gehad."

Kleeft
Ophef kleeft aan postzegels, weet Overbeek, die ook verantwoordelijk is voor de lopende serie Mooi Nederland over steden en dorpen.

De tot nog toe verschenen zegels konden op waardering rekenen, maar ook op woedende reacties van inwoners van de geportretteerde gemeente. "Dat maakt het ontwerpen van zegels ook zo interessant," zegt Overbeek. "Hoewel er minder geplakt wordt dan vroeger, blijft elke nieuwe zegel de gemoederen bezighouden. Van de opdrachtgever krijgen we redelijk veel vrijheid, maar de consument is bijzonder kritisch."

Kesbeke
Bij de voorbereidingen voor deze werk aan de serie zijn de meeste lekkernijen op het bureau geproefd door de ontwerpers. "Niet allemaal," zegt Overbeek - zonder man en paard te noemen. "Op de Amsterdamse ui na zijn het allemaal zoetigheden. Daar moet je ook wel van houden."

De Amsterdamse ui zorgde ook wel voor hoofdbrekens omdat de zegel met een oplage van 130.000 ook geen reclame mocht worden voor de firma Kesbeke. "We hebben het etiket verwijderd, maar veel mensen zullen de pot toch wel herkennen, vermoed ik."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden