PlusAlbumrecensie

Postuum album maakt imposant oeuvre Mac Miller af

In haast elke zin op de postume plaat van Mac Miller kun je een verwijzing naar zijn dood horen.

Op 7 september 2018 werd de Amerikaanse rapper Mac Miller (1992, echte naam Malcolm James McCormick) op 26-jarige leeftijd dood gevonden in zijn slaapkamer in Los Angeles. Hij was overleden aan een overdosis cocaïne, en fentanyl – een pijnstiller die lijkt op morfine, maar vele malen sterker is – en alcohol.

Voor iemand die zo jong is overleden, heeft Mac Miller een indrukwekkend oeuvre achtergelaten: vijf soloalbums, talloze mixtapes en vele singles. Al deze projecten had hij sinds zijn vijftiende in een razend en ambitieus tempo bij elkaar gerapt.

Dat talent en die ambitie kenden een keerzijde: de rapper kampte met een drugsverslaving en depressieve gevoelens. Hij rapte er niet alleen over, maar sprak er ook openlijk over, zoals tegenover de Amerikaanse interviewer en radiopresentator Zane Lowe: “Ik heb tien jaar geleefd alsof ik onoverwinnelijk was.”

Zijn Tiny Desk Concert op YouTube, opgenomen in de zomer van 2018 en een van zijn laatste liveoptredens, is bijzonder om te zien: een opgewekte en zeer kwetsbare Mac Miller.

Soort tweeluik

Op zijn debuutalbum Blue Slide Park (2011) maakte Mac Miller indruk met zijn jeugdige en enthousiaste manier van rappen, op GO:OD AM (2015) was de ontwikkeling die hij had doorgemaakt (wederom in vorm) het meest overtuigend te horen en op The Devine Feminine (2016) liet hij talloze, uiteenlopende kanten van zichzelf horen (in slechts tien nummers). Een maand voor zijn dood verscheen Swimming (2018), zijn vijfde en misschien wel sterkste soloalbum. Met deze plaat maakte hij inhoudelijk de grootste stappen.

Het is bijna vanzelfsprekend te noemen dat er van overleden artiesten, veelal in de hiphop, postume albums verschijnen. Circles, het postume album van Mac Miller dat vorige week verscheen, voelt als een verlengde van Swimming. Niet gek: deze plaat is opgenomen met als idee dat hij bij Swimming zou gaan horen, als een soort tweeluik (‘Swimming in Circles’). Producer Jon Brion, met wie Mac Miller aan het album werkte, heeft Circles het afgelopen jaar afgemaakt, gebaseerd op zijn tijd en gesprekken met de rapper.

Uiteenlopende stijlen

Circles is een gevoelige en ingetogen plaat. Wie naar het album luistert met de onvermijdelijke gedachte dat Mac Miller er niet meer is, zou in haast elke zin een verwijzing of link naar zijn dood kunnen horen. Zoals op I can see: “I need somebody to save me/Before I drive myself crazy.

De plaat voelt niet aan als een geheel, eerder als een verzameling van nummers met uiteenlopende stijlen. Zo is Hands het enige nummer waarin Mac Miller écht rapt. In Complicated laat hij je persoonlijk dichtbij komen: “Fore I start to think about the future/First can I please get through a day/Without any complications.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden