Plus

Postservice in winkel bedreigd: 'Dit is echt een strop'

Honderden winkeliers overwegen te stoppen met de afgifte en inname van pakketjes van PostNL, nu de vergoedingen zijn verlaagd. 'Dit heeft eigenlijk geen nut meer. Ik kan net zo goed voor DHL gaan werken.'

Een servicepunt van PostNL in de Scheldestraat in Amsterdam-ZuidBeeld Eva Plevier

Het kan binnenkort wel eens een stuk moeilijker worden om een pakketje af te halen of weg te brengen. Misschien wel de helft van het aantal winkeliers waar pakketjes van PostNL kunnen worden gehaald en gebracht, haakt de komende jaren af als het concern de forse verlaging van hun vergoedingen niet terugdraait.

Dat zegt de organisatie van winkeliers met een pakketpunt, de Vereniging van Postale en bancaire retailers (VVP). Woensdag probeert de organisatie, die zegt achthonderd ondernemers met tweeduizend PostNL-punten te vertegenwoordigen, de ingreep via een kort geding alsnog te voorkomen. Eerder kreeg de VVP nul op het rekest bij monopoliewaakhond ACM.

Belangrijke bijverdienste
De ruim 2500 winkels die in Nederland een servicepunt voor PostNL uitbaten, krijgen daar sinds 1 juli flink minder voor. Zo betalen de posterijen de winkelier nog maar een kwartje per pakket, in plaats van 31 cent. Zit er al een label op de doos, dan is de vergoeding nog twintig cent. Voor een velletje postzegels daalt de bijdrage van drie naar twee cent.

Dat scheelt een gemiddeld servicepunt tussen de acht- en negenduizend euro per jaar. "Voor veel winkeliers is dat een belangrijke bijverdienste," zegt VVP-voorzitter Gerard van Wezenbeek, die zelf een servicepunt in zijn Primerawinkel heeft. "Die zullen zich afvragen of het verkopen van postzegels of verwerken van pakketjes nog wel rendabel is. Ze betalen vaak meer aan kosten. Dan houdt het op."

Strop
Voor winkeliers in kleinere plaatsen is de PostNL-vergoeding vaak hoognodig om het hoofd boven water te houden. "Voor zulke ondernemers kan negenduizend euro per jaar het verschil zijn tussen openblijven of dichtgaan."

Volgens de organisatie gedraagt PostNL, dat zeventig procent van de pakketmarkt in handen heeft, zich als de karikaturale monopolist die de winkelier het mes op de keel zet. Dat beeld wordt verstrekt doordat PostNL winkeliers verbiedt ook voor concurrenten als DHL of UPS te werken.

"Dit is echt een strop," zegt een medewerker van een servicepunt in de Javastraat die vanwege de relatie met PostNL anoniem wil blijven. De zaak doet dagelijks tussen de 100 en 120 pakketjes. "Ik weet niet of dat nog uitkomt nu die vergoedingen omlaag gaan. Dat heeft eigenlijk geen nut meer. Ik kan net zo goed voor DHL gaan werken."

PostNL verbiedt winkeliers ook voor concurrenten als DHL of UPS te werkenBeeld anp

Supermarkten
Ook grotere postpunten, in supermarkten, doe-het-zelfzaken en boekhandels, worden getroffen, zegt hun branchevereniging, met dalingen tot vijftienduizend euro. Albert Heijn heeft vanwege de ingreep alle servicepunten van PostNL in de 156 eigen supermarkten gesloten.

Alle zelfstandige ondernemers van boeken­keten The Read Shop, die 128 postpunten telt, hebben het nieuwe contract getekend. "Onder protest," zegt Marco Wieser van Read Shop-eigenaar RDC Group. "Veel van onze onder­nemers maken zich er zorgen over dat hun verdiensten zullen dalen, terwijl de kosten gelijk blijven. Het is moeilijk om dat te compenseren."

Volgens de vestigingsmanager zal begin volgend jaar blijken hoeveel ondernemers overblijven. "Ze gaan de pijn nu voelen. Als de gevolgen over een maand of zes groot blijken, zullen er ondernemers afvallen."

Meer pakketten
Volgens PostNL bedraagt de tariefverlaging niet meer dan 25 procent en wordt deze daling gecompenseerd door de groei in het aantal pakketten: het eerste kwartaal van dit jaar 16 procent naar 234 miljoen. "Dat maakt misschien iets goed," zegt Wieser van The Read Shop, "maar niet de dalingen van 30, 35 procent die wij voorzien. De ondernemers krijgen straks minder voor meer werk."

In sommige winkels leidt de groei juist tot problemen. "Er zijn vestigingen waar zo veel pakketten moeten worden opgeslagen, dat ze het reguliere assortiment in de weg zitten."

Rivalen
Daar heeft PostNL wat op gevonden: pakketjes worden nog maar twee weken bewaard, in plaats van 21 dagen. De consument die op vakantie is, vist daardoor makkelijker achter het net. Het zou PostNL volgens Wieser sieren als het bedrijf ondernemers toestaat ook voor andere pakketbezorgers te werken. "We hebben daarover gesproken, maar tot nu weigeren ze dat. Ik zou zeggen: ga uit van je eigen kracht."

De ingreep is volgens het postbedrijf op zijn plek omdat steeds meer werkzaamheden al zijn geautomatiseerd, zoals het uitprinten en plakken van labels of het betalen voor verzending. Bovendien betalen rivalen als DHL, Kiala of UPS hun winkeliers vergelijkbare vergoedingen.

Aangetekende brieven
Maar daarvoor heeft het bedrijf de dienstverlening wel moeten uitkleden. "We deden er altijd drie, vier zakken met post bij per dag," zegt de medewerker van het servicepunt in de Java­straat. "Maar dat mag niet meer. Er staat verderop een brievenbus, maar die zit nu vaak zo vol dat mensen bij ons komen klagen. Wij zijn immers van PostNL."

"We hebben het altijd met plezier gedaan, maar we zijn nu een soort klachtenpunt geworden. We mogen niet eens meer aangetekende brieven in ontvangst nemen. Ik moet elke dag mensen wegsturen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden