'Poster zoenende moslima en joodse jongen werkt averechts'

Na een mediarel lijkt het er nu op dat Amsterdam ook een postercampagne gaat wijden aan de seksuele vrijheid, gericht op minderheden. Volgens een deskundige werkt die averechts. 'Ga rechtstreeks met de mensen in gesprek.'

Een van de Rotterdamse posters Beeld RV

De postercampagne waarop een joodse jongen en een moslima elkaar zoenen maakt de acceptatie van seksuele vrijheid onder minderheden alleen maar kleiner. Daarvoor waarschuwt Reint Jan Renes, auteur van Draaiboek Gedragsverandering. Hij houdt zich als gedragswetenschapper bezig met het veranderen van patronen.

Renes noemt de Rotterdamse campagne van stichting Femmes for Freedom, die een meerderheid van de gemeenteraad dit jaar ook naar de hoofdstad wil halen, een 'simplistische en eenzijdige aanpak', waardoor de kans dat mensen van gedachten veranderen alleen maar kleiner wordt.

"Een normatieve campagne als deze creëert weerstand, verhardt de tegenstellingen en maakt een goed gesprek bijna onmogelijk."

Directeur Shirin Musa van vrouwenorganisatie Femmes for Freedom beschuldigde de gemeente en coalitiepartij D66 er twee weken geleden in een tv-programma van dat zij de campagne 'te heftig' en te controversieel zouden vinden.

Daarop omarmden wethouder Simone Kukenheim en coalitiepartij D66 het plan van Musa.

Politieke druk
"Hier is politieke druk gecreëerd, terwijl je in dit soort ongetemde vraagstukken heel zorgvuldig moet zoeken naar het middel waarmee je die verandering voor elkaar krijgt," vindt Renes.

Al jaren adviseert hij de rijksoverheid bij publieks­campagnes, en afgelopen zomer trainde hij Amsterdamse ambtenaren op campagnegebied.

"Daarom frustreert dit me. Elke keer dat je als overheid iets stoers roept naar de Amsterdammers, zijn ze de keer daarop veel minder genegen om ernaar te luisteren."

De posters, waarop in Rotterdam ook een koppel zoenende lesbische vrouwen of een stel met verschillende huidskleuren te zien is, gaat lijnrecht in tegen de gangbare wetenschappelijke benaderingen. Een postercampagne via bushokjes is veel te massaal en benadert veel meer mensen dan alleen de doelgroep die zich schuldig maakt aan seksuele onderdrukking.

Uit recent onderzoek door wetenschappers van Harvard blijkt juist dat gedragsverandering veel sneller geaccepteerd wordt als direct met de hardnekkigste tegenstanders van verandering wordt gesproken, met respect.

"Geen simpele campagnes dus waarbij je alleen maar aan het zenden bent, maar doe een poging om in gesprek te gaan met de mensen waar het probleem zit. Anders groeit de weerstand alleen maar."

Voor de Amsterdamse variant van de campagne wordt wel een ander reclamebureau in de arm genomen. Peggy Stein van One Big Agency weet nog niet of het beeld van de zoenende koppels hier zo prominent te zien zal zijn.

Voor de zomer
Als het aan VVD en CDA ligt, die samen met D66, de Partij voor de Dieren en de Partij van de Ouderen de plannen van Musa steunen, wordt de campagne nog voor de zomer uitgerold.

Shirin Musa wil niet inhoudelijk reageren op de kritiek van Renes. "Ik ken genoeg deskundigen die iets anders beweren."

Lees verder: Veel gepingpong, dan komen de zoenposters toch naar Amsterdam

Shirin Musa Beeld .

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden