Plus Filmrecensies

Popster herboren als filmster

Daar is ie weer: A Star is Born. Met in deze vierde versie een overtuigende hoofdrol voor Lady Gaga als rijzende ster - zonder extravagante outfits en make-up.

Bradley Cooper als country-zanger Jackson Maine en Lady Gaga als de bescheiden Ally in A Star is Born Beeld .

Het ultieme Hollywooddrama gaat over de langzaam dovende ster die een talentvol meisje onder zijn vleugels neemt, verliefd op haar wordt en toe moet zien hoe ze hem voorbijstreeft. Het is een tragisch, maar tegelijk optimistisch verhaal. Ooit moet je plaatsmaken voor een nieuwe generatie.

De kringloop van het leven bevoordeelt de jeugd. Dat feit is, zeker in de context van beroemdheid, een mengelmoes van harde natuurwet en zoete kinderdroom, die appelleert aan de heerlijke illusie dat iedereen 'het kan maken'. Voor even dan.

Die illusie komt in tientallen films terug, maar de titel A Star is Born zagen we 'pas' drie keer eerder. In 1937 verscheen het origineel met Janet Gaynor in de hoofdrol, over een eenvoudig meisje dat naar Hollywood gaat om filmster te worden. In 1954 trad Judy Garland aan in een musicalvariant. De versie met Barbra Streisand verplaatste het verhaal in 1976 van de film- naar de muziekwereld.

Dat is ook het decor van de nieuwste, erg fijne bewerking. Bradley Cooper maakt zijn regiedebuut en speelt countryzanger Jackson Maine, die worstelt met zijn haperende gehoor en uit de hand lopende alcoholverslaving. Op zoek naar drank komt hij in een travestietenbar ­terecht, waar hij Ally (Lady Gaga) La vie en rose hoort zing­en.

Jackson wordt naar haar kleedkamer gebracht en is direct gek op het bescheiden meisje. Als in een romcom wandelen ze vervolgens door de nachtelijke stad. Jackson nodigt Ally uit voor een van zijn concerten, waar hij haar op het podium sleept en zo haar carrière op gang helpt.

Vermoedelijk zal niemand de hoofdrol in A Star is Born ooit beter spelen dan Janet Gaynor, die het personage precies de juiste combinatie van onschuld en ironie meegaf. Ze was een veel betere actrice dan Judy Garland en Barbra Streisand, die het vooral van hun muzikale talent moesten hebben en de rol gebruikten om hun carrière een nieuwe impuls te geven.

Casino in Las Vegas
Hetzelfde kun je zeggen over Lady Gaga, die, 32 jaar oud, over het hoogtepunt van haar poproem heen lijkt te zijn. Recent tekende ze een contract in Las Vegas, waar ze concerten gaat geven in een groot casino. Al verdient ze daar tientallen miljoenen mee, zo'n constructie wordt vaak ­gezien als het einde van een 'serieuze' muziekloopbaan. Vegas is de plek waar artistieke ambities sterven.

Maar hoewel ook Gaga niet aan Gaynor kan tippen, doet ze Garland en Streisand wel binnen een half uur vergeten. Deze eerste hoofdrol (ze dook eerder al op in onder andere American Horror Story) is een geweldige auditie voor haar nieuwe carrière. Ze overtuigt als naïef wicht dat van niks weet, krijgt de romantische dialogen die ze met Cooper heeft naturel over haar lippen en groeit als vanzelfsprekend uit tot een megaster.

Interessant is wel dat Gaga, beroemd geworden om haar extravagante outfits en make-up, er hier uitziet als een doodnormaal buurmeisje. Toch drukt ze duidelijk haar stempel. De eerder genoemde travestietenbar is natuurlijk een knipoog naar de LGBT-gemeenschap, want Gaga staat bekend als fervent supporter van homorechten.

Eigen levensverhaal
Ook bevat de film een paar scènes die refereren aan haar eigen levensverhaal. Ally beklaagt zich over haar neus, die volgens muziekproducers te groot zou zijn om een hit te kunnen scoren. Soortgelijke 'aanmoedigingen' kreeg de zangeres zelf ook.

Ally's gevecht is Gaga's gevecht, waardoor de film voor haar lijkt te zijn geschreven. Hoewel je een enkele keer haar gebrek aan ervaring ziet, vooral in de emotioneel wat zwaardere scènes, kun je meer dan bij ­Gaga's voorgangers stellen: een ster is opnieuw ­geboren.

Cooper stelt daar een gedegen verlopen rockster tegenover, maar de echte revelatie is zijn regie, die zeker voor een debutant bijzonder zelfverzekerd is. De film opent met een stevig concert en vanaf die eerste minuut is zijn schets van de muziekwereld helemaal raak. Cooper filmde veel tijdens festivals, wat voor een zeer realistische ­vibe zorgt.

A Star is Born

Regie Bradley Cooper
Met Lady Gaga, Bradley Cooper, Sam Elliott
Te zien in Arena, Cinecenter, City, Filmhallen, The Movies, De Munt, Studio K, Tuschinski

Daarnaast schreef hij liedjes met Gaga en zong­en ze ook echt live samen. Dat maakt de afstand tussen de muzieknummers en de scènes die zich in de privésfeer afspelen, vaak een probleem in dit genre, erg klein. 'If you don't tell them the truth, you're fucked,' zegt Jackson ­tegen Ally en dat lijkt ook Coopers advies aan zichzelf te zijn ­geweest. Er zitten geen valse noten in zijn film.

Nauwelijks jaloers
Een cruciaal verschil met vorige versies is dat Jackson Maine nauwelijks jaloers is op Ally's groeiende succes. Hij gunt zijn vriendinnetje de wereld, maar verliest zichzelf ondanks zijn liefde voor haar. Dat is uit dramatisch oogpunt een wat interessantere en minder bombastische ­verhaallijn.

Ook de obligate waarschuwing voor de film- of muziekindustrie ontbreekt. Jackson, zo benadrukt het script tot tweemaal toe, zit in de knoop met zichzelf. Dat is niet de schuld van zijn bekendheid, dat zit in hem. Hij is verslaafd. En verslaving, zo weten we anno 2018, is een ziekte.

Als er iets teleurstelt aan Coopers A Star is Born is het dat zijn definitie van sterrendom nauwelijks anders is dan in 1976, 1954 of 1937. Er zit een verwijzing in naar You­Tube, maar dat is het wel. Sociale media, en de bijbehorende democratisering van de roem, lijken niet te ­bestaan. Dat is raar. Een film die in zoveel opzichten ­authentiek voelt, zou de tijdsgeest eigenlijk niet mogen negeren.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden