Popfotografie tussen show en toegift

Links: White Cowbell Oklahoma blaast even uit voor de toegift. Rechts: De The Ting Tings direct na hun optreden. Foto's Daniel Cohen Beeld
Links: White Cowbell Oklahoma blaast even uit voor de toegift. Rechts: De The Ting Tings direct na hun optreden. Foto's Daniel Cohen

Fotograaf Daniel Cohen stond ruim twee jaar achter het podium van Paradiso en de Melkweg, om artiesten vast te leggen op het moment tussen show en toegift.

De zanger van Kula Shaker kijkt doods de camera in. Zweet druipt van zijn gezicht, zijn stropdas is losgetrokken. Zijn pupillen gigantisch. Deze man is heel erg aan de dope, of heeft tijdens de show zo veel gegeven dat er niets van hem over is.

Dit is wat fotograaf Daniel Cohen (30) voor ogen had toen hij zijn eerste fotoproject begon: het kwetsbare en glorieuze moment vastleggen tussen het laatste nummer van de show en de toegift. Het moment dat de zaal staat te juichen om meer, en de artiest even kan ontspannen. Of juist zijn best moet doen om de concentratie vast te houden.

Zoals Mark Ronson, die, geleund tegen een muur, staart naar het niets terwijl hij een dik donker brouwsel drinkt uit een glas.

''Op de achtergrond is een ruzie aan het ontstaan,'' vertelt Daniel Cohen. ''Tussen de muzikanten onderling. Vlak na de foto gaat Ronson zich ermee bemoeien.''

Heel dichtbij is Cohen gekomen. Tegen de zeventig artiesten heeft hij vastgelegd in de donkere gangetjes vlak achter de podia. Elke keer ging hij 's middags naar Paradiso of de Melkweg. Soms stuurde het productieteam van de zaal hem al weg: het gaat toch niet lukken met deze groep. Maar meestal introduceerde de zaal Cohen bij de toermanager. Zodat hij kon vertellen over zijn project.

Hoe langer hij bezig was, hoe gemakkelijker het ging. Totdat ze soms alleen nog maar wilden weten: wie heb je al gedaan? En als hij dan zei: Sinead O'Connor, Maceo Parker, Chaka Khan en The Kooks, dan was het al goed. Hoefden ze de foto's niet eens te zien.

Heavymetalbands wilden meestal niet. ''Heel ijdel. Die willen niet met uitgelopen make-up en bezweet haar op de foto.'' Hiphoppers waren ook moeilijk, vooral door 'toermanagers die belangrijk doen'.

Cohen legde wel Redman vast, en Method Man. De laatste sleept een meisje achter zich aan. ''Heeft hij meegenomen uit de zaal.'' De ander heeft een gezicht alsof hij net zijn maag eruit gekotst heeft. Ogen omhoog gedraaid, zijn grijze joggingbroek doorweekt tot halverwege zijn benen.

Sommige artiesten namen voor Cohen een pose aan, Erykah Badu kijkt, haar pijnlijke voet wrijvend, de camera in, The Roots voeren een showtje op. Anderen lijken Cohen niet eens te zien. Blondie laat zich weer rechttrekken, The Fratellis zakken uitgeput ineen, Billy Ocean zweet tot aan de zoom van zijn colbert, begeeft het bijna. En overal: handdoeken, flesjes water, bier naar keuze en mannetjes. ''Toermanagers meestal,'' legt Cohen uit.

Cohen heeft niet alle foto's gebruikt voor zijn boek, waarin 46 artiesten te zien zijn. De foto's die net zo goed ergens anders geschoten hadden kunnen worden, heeft hij weggelaten. Candy Dulfer was te geposeerd. En een oto die wel goed was gelukt, van Luka Bloom, heeft Cohen niet publiekelijk gemaakt omdat de troubadour op leeftijd hem een kwade mail stuurde na een confrontatie met zijn eigen lijf.

''Het was een heel mooie foto. Hij is net zijn shirt aan het verwisselen. En ja, dan zie je een kleine buik. Niet heel dik of zo. Maar als hij dat niet wil, dan laat ik die foto niet zien. Het was niet mijn doel om mensen er zo lelijk mogelijk op te zetten. Ik wilde niet parasiteren, wilde eerlijk met ze omgaan.'' (LIEDEWIJ LOORBACH)

We want more, tot 1/11 in de Melkweg Galerie, Marnixstraat 409. Het boek is vanaf volgende week te koop voor € 19,95.
www.danielcohen.nl

Luke Pritchard zanger/gitarist van The Kooks. Foto Daniel Cohen Beeld
Luke Pritchard zanger/gitarist van The Kooks. Foto Daniel Cohen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden