Popcorn Panel: psychodrama Elle van Paul Verhoeven is erg seksueel getint

Elke week vertellen vier bioscoopgangers wat zij van een film vonden. Deze week: Frans psychodrama Elle, over een Parijse vrouw die zich na een verkrachting in een gevaarlijk seksueel spel stort.

Isabelle Huppert als hoofdpersonage Michelle. Beeld EPA
Isabelle Huppert als hoofdpersonage Michelle.Beeld EPA

Poul Holleman (31)
Muziektechnoloog
"Verbazingwekkend goede film, ik was van het begin tot het eind geboeid. Ik kon die vrouw maar niet begrijpen. Ergens was het herkenbaar: je bent op zoek naar ongemakkelijke of extreme situaties, dat is denk ik universeel, maar zoals zij dat deed... Ik geloof wel dat het ­bestaat, maar ik kon het me niet voorstellen. En daardoor bleef het boeien, want ik kon niet voorspellen wat er zou gebeuren.''

null Beeld -
Beeld -

Anita Mizrahi (61)
Kunstenaar
"Ik vond het een typisch Franse film en heel ongeloofwaardig. Wat die vrouw allemaal meemaakt! Gelukkig was de film af en toe humoristisch. En zij speelt ­geweldig. Maar ik kreeg weinig tijd om adem te halen, zo veel gebeurde er. En ik vond haar heel koud. De andere vrouwen in de film zijn heel vlak en worden niet uitgediept. Het is een heel seksueel ­getinte film, daar wilde Verhoeven misschien mee scoren.''

null Beeld -
Beeld -

Arjo Viet (46)
Productiemanager
"Ik was nieuwsgierig geworden naar de film door alle pers eromheen, maar ik moest me wel een beetje door het eerste uur heen werken. Het was wel heel veel exposé. Met het laatste uur wist ie me echt te pakken, toen was ik heel erg ­geboeid. De psyche van het personage is interessanter dan de seksscènes. En wat een actrice. Voor haar ging ik er ook heen. Ik zou eigenlijk wel de making-of willen zien.''

null Beeld -
Beeld -

Pip Schuijt (25)
Student
"Heel goed: goed geacteerd en verrassende wendingen. Het moment waarop hij haar knie verbindt, dat is zo'n onverwachte scène. Eerst doet hij verschrikkelijke dingen natuurlijk, en dan is hij ineens zorgzaam en vriendelijk. Zo surrealistisch. De hele film gaat eigenlijk over controle. Die wil zij, maar ze verliest 'm ook steeds. Het gaat er steeds om
wie aan zet is.''

null Beeld -
Beeld -

Lees hier onze recensie van Elle: Elle van Paul Verhoeven zeker geen smakeloos verkrachtingsdrama (****) [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden