Plus

Pop-upwinkel op de Leidsestraat in strijd tegen de zoetigheid

We eten zeker twee keer meer suiker dan goed voor ons is. Het Diabetes Fonds is daarom een voorlichtingscampage begonnen, vanuit een pop-upwinkel in de Leidsestraat.

Een moeder bezoekt de 'suiker afkickkliniek' in de Leidsestraat om er achter te komen hoeveel suiker er in het snoep van haar dochter zit. Beeld Dingena Mol
Een moeder bezoekt de 'suiker afkickkliniek' in de Leidsestraat om er achter te komen hoeveel suiker er in het snoep van haar dochter zit.Beeld Dingena Mol

Wat een geweldige uitvinding zou zijn? Een metertje dat aangeeft hoeveel suiker in het eten zit. Je steekt het er in, en voilà, je weet wat je nuttigt. Een suikerteller.

Hanneke Dessing, directeur Diabetes Fonds, roept alle Willy Wortels op een dergelijk instrument te ontwerpen. "Verrassend genoeg bestaat dat nog niet."

Dessing staat in de nogal mediagenieke campagne van het Diabetes Fonds: een winkelruimte in de Leidsestraat die alleen voor deze week is omgebouwd tot een plek waar mensen worden bijgepraat over de gevaren van suiker.

Het fonds noemt de pop-up 'de eerste suiker afkickkliniek ter wereld', maar dat is te veel eer. Los van de vraag of je überhaupt aan suiker verslaafd kunt raken, kun je hier in elk geval niet afkicken.

We trappen erin
Informatie vergaren wel. Algemene informatie dan, want over je eigen bloedsuikerwaarde word je in de Leidsestraat niets wijzer - dit tot lichte teleurstelling van een bezoekster: "Kan ik hier geen bloed prikken?"

Nee. Wel is er dus een apart hoekje voor de suikermeter, die nog niet bestaat. Een kniesoor zou zeggen: wat een onzin, als je wilt weten hoeveel suiker er in een product zit, kijk je gewoon op de verpakking.

Precies dáár zit de instinker. Dessing wijst naar een lange wand met 57 potjes - met daarin allemaal verschillende suikers die onder een schuilnaam in producten worden gestopt.

"Kijk deze: 'vruchtensap concentraat'. Dan denk je: dat is vast gezond. Maar het is ook suiker." Ze pakt een ander potje, 'dextrose', daar trappen we al niet meer in. "Maar 'galactose'!? Die kende ik nog niet."

25 suikerklontjes
Het Diabetes Fonds wil mensen bewust maken van de hoeveelheid suiker die ze dagelijks binnen krijgen. Omdat het verstopt zit in veel bewerkte producten krijgt tachtig procent van de Nederlanders te veel suiker binnen.

Omgerekend in suikerklontjes: wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseert maximaal 12,5 tot 15 stuks, maar we krijgen er dagelijks gemiddeld 25 tot 30 binnen. In vele gedaanten verstopt in mayonaise, yoghurt, mueslirepen en zo verder.

Dit alles werkt diabetes type 2 in de hand. Ter illustratie: bij iemand die dagelijks een blikje fris drinkt, neemt het risico op deze aandoening twintig procent toe. "We praten ook met de voedingsproducenten."

"Dan zeggen we: waarom stop je niet wat minder suiker in de producten? Ze zeggen dat het moeilijk is suiker te vervangen. Soms halen ze de suiker eruit, maar stoppen ze er vet in. Het vergt wat meer innovatie dan dat."

Weinig nieuwe producten
Zijn er wel succesvolle productvernieuwingen? "Ja," zegt Dessing na enig nadenken, "de zerokoek van Peijnenburg. Ze dachten: hoe kun je nou een lekkere ontbijtkoek zonder suiker maken? Met hulp van deskundigen van TNO is dat toch gelukt. En Spa heeft een lijn met dranken met een vleugje mint of citroen. Zonder suiker. Maar verder dan deze twee voorbeelden kom ik nu niet."

Dessing pleit ook voor meer helderheid in de supermarkt. Nu nog staan de suikervrije producten in een stoffig, ver hoekje. Dat moet beter en aantrekkelijker kunnen.

Ondertussen doet de vrouw die eigenlijk op een bloedtest had gehoopt een interactief computerspel. De vraag luidt: Waar zit meer suiker in: een glas cola of een glas appelsap? Appelsap.

Dessing: ''Dextrose', daar trappen we al niet meer in. Maar 'galactose'!? Die kende ik nog niet' Beeld ANP
Dessing: ''Dextrose', daar trappen we al niet meer in. Maar 'galactose'!? Die kende ik nog niet'Beeld ANP

Vlammende oproep

De 'kliniek' in de Leidsestraat is wellicht de recentste noodkreet over suiker, maar zeker niet de enige.

Onlangs schreven de chirurgen die in MC Slotervaart de maagverkleiningen doen een vlammende brief waarin ze de politiek oproepen in te grijpen met bijvoorbeeld prijsverhogingen van suikerhoudende frisdranken en stevige overheidsmaatregelen die de voedingsindustrie dwingt stappen te nemen.

Chirurg Sjoerd Bruin: "Wij zien mensen met veel overgewicht - mensen die dertig, veertig, vijftig kilo te zwaar zijn, maar geen idee hebben dat ze te veel eten. Dan zit er iemand met een BMI van 50 voor je die zegt: maar ik eet gewoon. Dat betekent dat er in de bewustwording iets grondig mis is."

Het is in de supermarkt ook moeilijk te zien of iets ongezond is, zegt Bruin. De etiketten zijn voor de gewone consument abracadabra en de proportie is volledig zoek. Mensen hebben geen idee wat een passende inname is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden