Review

Pop: Robyn - Body talk ***

Ze is blond, maakt elektronische popmuziek en werkt samen met producers als Max Martin, de man die onder meer Britney Spears' carrière lanceerde. In zo'n geval word je vandaag de dag automatisch met Lady Gaga vergeleken.

In het geval van Robin Miriam Carlsson, beter bekend als Robyn, pakt die vergelijking in haar voordeel uit. Want waar Gaga het maar niet voor elkaar krijgt om popliedjes te maken die even catchy en spannend zijn als haar befaamde garderobe, lijkt Robyn ze achteloos uit haar mouw te schudden. Haar album Body talk opent met het even opgewekte als uitdagende Fembot, waarin Robyn het cliché van de popster als robot op humoristische wijze nieuw leven inblaast.

Op dit album zijn de hoogtepunten van twee eerder dit jaar verschenen eepees (Body Talk 1 en 2) bijeengebracht met een derde, en hoewel de selectie van liedjes wellicht wat kritischer had gekund, is het een schoolvoorbeeld van wat pop allemaal vermag. Robyns subversieve, soms vileine teksten winnen aan zeggingskracht door de aanstekelijk deuntjes waarin ze verpakt zijn. De samenwerking met Diplo op Dancehall queen roept niet al te fijne herinneringen op aan Ace of Base, maar desondanks is Body talk een proeve van intelligente pop waar Gaga jaloers op mag zijn. (JERRY GOOSSENS)
(Universal)

www.robyn.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden