PlusOpinie

'Politiek moet Uber en taximarkt aanpakken met regelgeving'

Uber heeft louter verliezers opgeleverd: de chauffeurs, de verkeersdeelnemers en de maatschappij als geheel. Dat moet anders. Dat stellen Gijs van Dijk en Sofyan Mbarki van de PvdA.

Uber chauffeurs demonstreren bij het Uber kantoor in Amsterdam. Beeld Marc Driessen
Uber chauffeurs demonstreren bij het Uber kantoor in Amsterdam.Beeld Marc Driessen

Met de komst van het 'platformbedrijf' Uber is de taximarkt in grote steden als Amsterdam een ongereguleerde vechtmarkt geworden. Mede door het gebrek aan regelgeving vanuit het rijk en Europa zijn we de grip op de taximarkt grotendeels kwijt.

Dit leidt tot volle straten met lege taxi's die rondjes door de binnenstad rijden, fraude, handel in Uberaccounts en gevaarlijke wegsituaties vanwege onvoldoende rusttijd voor opgejaagde Uberchauffeurs.

De huidige markt kent bijna alleen nog maar verliezers: de chauffeurs, de verkeersdeelnemers en daarmee de maatschappij als geheel.

Ongelukken
De enige winnaars van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders en directeuren van Uber. En dat zijn zowel reguliere taxi-chauffeurs als Uberchauffeurs helemaal zat.

De afgelopen weken protesteerden zij in Den Haag en Amsterdam tegen de oneerlijke concurrentie op de taximarkt en de lage inkomsten. En terecht! De lusten komen volledig ten goede van het bedrijf en de lasten bij de chauffeurs en andere verkeersdeelnemers.

Natuurlijk heeft het bestellen van een taxi via een app veel voordelen voor de klant. Je weet hoeveel het kost en wanneer je taxi komt. Maar door schunnige zzp-constructies van Uber met afdrachtsregelingen moeten chauffeurs meer dan 60 uur per week werken om aan het minimumloon te komen.

Uber zoekt hierbij de randen van de Europese en landelijke regels op en gaat er regelmatig overheen. Het zijn regels die zijn gemaakt voordat de smartphone bestond.

Ook zien we dat door deze bedrijfsvoering van Uber de verkeersveiligheid in het geding is. Jonge chauffeurs, met nauwelijks rijervaring, die halsbrekende toeren uithalen om een klant op te pikken.

Alleen maar om een minimaal inkomen te kunnen verdienen. Amerikaans onderzoek laat zien dat de werkwijze van Uber leidt tot meer ongelukken.

Door deze toename stijgen ook de verzekeringspremies. Met als gevolg dat steeds meer taxichauffeurs zich niet meer kunnen verzekeren, met alle gevolgen van dien voor chauffeur en klant.

Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwestwereld. We willen steden leefbaar en veilig houden, gunnen Uber- en alle andere taxichauffeurs een fatsoenlijk inkomen en normale werktijden. En de klant moet zeker zijn van een veilige taxirit.

Sofyan Mbarki Beeld Tammy van Nerum
Sofyan MbarkiBeeld Tammy van Nerum

Dus, staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat. De regelgeving van de belmarkt, waar Uber op dit moment onder schijnt te vallen, is namelijk gedateerd.

Bovendien is Uber niet alleen een digitale marktplaats van vraag en aanbod, maar een volwaardig taxibedrijf, zoals het Europees Hof van Justitie onlangs bevestigde.

Uber moet dus voldoen aan de regels die op de taxiopstapmarkt gelden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ook moeten we jonge, onervaren chauffeurs beschermen. Daarom vinden wij dat alle taxichauffeurs minimaal 23 jaar oud moeten zijn en twee jaar rijervaring moeten hebben.

Gemeentelijke bevoegdheid
Daarnaast vragen wij de staatssecretaris om ­gemeenten de instrumenten te geven om het aantal taxi's in hun stad te maximeren.

Het is natuurlijk raar dat Amsterdam aan dezelfde landelijke regels moet voldoen als kleinere ­steden in Nederland. Geef gemeenten zelf de bevoegdheid om dit te bepalen.

Tot slot roepen we Europa op om iets te doen aan belastingregels die maken dat 'platform­bedrijven' als Uber geen winstbelasting hoeven te betalen in het land waar ze winst maken.

Terwijl dit land wel de kosten heeft van handhaving, onderhoud aan openbare ruimte en werkloosheidsuitkering van ex-Uberwerknemers.

Daarom moeten er Europese regels komen die alle bedrijven verplichten belasting te betalen in het land waar ze winst maken. Voor de PvdA wordt dit een van de belangrijkste pijlers voor de Europese verkiezingen eind mei.

Als we al het bovenstaande realiseren, roepen we de wildwesttaferelen op de taximarkt in de grote steden als Amsterdam een halt toe en gaat iedereen meeprofiteren van de vooruitgang. Want dat is wat wij willen: dat iedereen zeker is van een eerlijke en veilige toekomst.

Gijs van Dijk Beeld Sanne Zurne
Gijs van DijkBeeld Sanne Zurne
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden