Politiebonden: geen twitterbeleid in cao

De politie maakt steeds meer gebruik van sociale media als Twitter. Niet zonder risico, blijkt nu districtschef Gerda Dijksman van Zuidwest-Drenthe zichzelf opnieuw met een 'tweet' in de nesten heeft gewerkt. Foto GPD

ASSEN - De politiebonden hebben begrip voor de schorsing van Gerda Dijksman, districtschef van de politie in Zuidwest-Drenthe. ,,Van politiemensen mag je professioneel gedrag verwachten. Zij moeten zich bewust zijn wat ze twitteren, zeker als er een relatie is met het werk'', zegt Han Busker, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB).

,,Als politieambtenaar ben je 24 uur per dag in dienst. Hoe hoger in de boom, hoe meer je je dat moet realiseren'', zegt Wiep van der Pal, vicevoorzitter van de Algemeen Christelijke Politiebond (ACP). Duidelijke afspraken over wat wel en wat niet getwitterd mag worden, zijn er niet binnen de Nederlandse politie, aldus de bonden. Dat is ook niet nodig, vinden ze. ,,Geen twitterbeleid in de cao'', zegt Busker.

Dijksman werd afgelopen weekeinde door de Drentse korpsleiding geschorst nadat ze op Twitter had gereageerd op een tragisch ongeluk in Meppel. Twee jonge mensen waren op eerste kerstdag door koolmonoxidevergiftiging om het leven gekomen. ,,Gaat vast om huiselijk geweld'', had de districtschef voorbarig in een tweet gemeld.

De ACP is evenmin voorstander van ,,tien geboden en een dichtgetimmerde gedragscode'', maar stuurt wel aan op een algemene richtlijn voor alle politiekorpsen. De bond heeft zo'n richtlijn inmiddels voorgesteld aan ondernemingsraden en de Raad van Korpschefs. Volgens Van der Pal zijn er maar weinig incidenten geweest. ,,Ik weet van een agent in opleiding die foto's van een ongeluk op Hyves had gezet. Hij was gewoon erg trots dat hij kon helpen en wilde dat zijn vrienden laten zien. Met hem is een goed gesprek gevoerd.''

Veel grote bedrijven hebben intern afspraken gemaakt over hoe om te gaan met sociale media. ,,Niet gedreven door incidenten, maar juist om ons te behoeden voor uitglijders'', zegt een woordvoerder van Shell. De oliemaatschappij heeft een speciaal team voor sociale media dat werknemers informeert. ,,Eigenlijk wordt gewoon ingehaakt op de algemene gedragscode. Maar we willen ook voorkomen dat er straks 100.000 Shellaccounts zijn'', aldus de woordvoerder.

Philips heeft een eigen 'social media protocol' in werking. ,,Als je namens het bedrijf spreekt, moet je wel weten wat je doet. Het gaat meer om bewustwording'', zegt een woordvoerder. ,,We willen niet dat namens Philips allerlei statements worden gedaan en dat gebeurt ook niet.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden