Plus

Politie en Bovag pakken malafide autoverhuurders aan

Criminelen verplaatsten zich vroeger eenvoudig anoniem door de stad, per huurauto. De politie pakte malafide verhuurders aan en waarschuwt nieuwkomers.

Vijf jaar geleden waren zeker drie autobedrijven actief in Amsterdam die zich speciaal richtten op verhuur aan criminelen.Beeld Hedy Tjin

Eén specifieke Fin kan maar beter nooit meer naar Nederland komen. Hij zou bij de douane onaangenaam verrast worden door het kapitaal aan verkeersboetes dat hij heeft openstaan.

De onschuldige toerist verloor ooit in Amsterdam zijn rijbewijs, waarna malafide autoverhuurders daarmee jaren aan de haal zijn gegaan. Auto's die aan criminelen werden verhuurd, werden steevast op naam van de Fin in de boeken geschreven. Zo kon de overheid boetes nooit bij het verhuurbedrijf innen: de Fin was immers onvindbaar.

Het trucje was vooral voor de slimmere autoverhuurders interessant: die claimden de ­verkeersboetes alsnog doodgemoedereerd bij de criminele clientèle die de boetes bij elkaar had gereden. Het geld verdween in eigen zak.

Scherfgranaat
De anekdote schetst de mores die tot zo'n vijf jaar geleden golden bij een deel van de Amsterdamse autoverhuurbedrijven. De recherche constateerde bij verkeerscontroles voortdurend dat een groot deel van de huurauto's in Amsterdam werd gebruikt door lieden met een fors strafblad.

De aantrekkingskracht van de autoverhuurbranche op criminelen is niet verwonderlijk: huurauto's geven criminelen de gewenste anonimiteit en maken het mogelijk onopvallend rond te reizen. Bovendien heeft het geen zin huurauto's af te pakken. Je treft immers altijd de verhuurder.

Criminele groepen wisten feilloos die verhuurbedrijven in de stad te vinden waar met contant geld kon worden afgerekend - zonder een papierspoor achter te laten - en waar ook niet te nauwkeurig naar de legitimatiebewijzen werd gekeken. Vijf jaar geleden waren er in ­Amsterdam bovendien zeker drie autobedrijven die speciaal waren opgericht voor en door criminelen. Voor de deur van een eigenaar van een van die bedrijven ontplofte recent nog een scherfgranaat.

Dergelijke puur criminele verhuurders zijn er niet meer in Amsterdam, stelt de afdeling van de recherche die de zware criminaliteit ­bestrijdt. Het laatste criminele autoverhuurbedrijf vertrok enkele jaren geleden uit de stad.

Samenwerking
De Amsterdamse autoverhuurbranche heeft volgens specialisten van de recherche de laatste vijf jaar een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Bij de ruwweg veertig verhuurbedrijven is door de vele bezoeken en overleggen het bewustzijn ontstaan dat criminele huurders alle partijen schaden, waardoor criminelen worden geweerd.

De politie en brancheorganisatie Bovag werken inmiddels nauw samen. Nadat de politie en bonafide verhuurders in 2011 informeel in overleg waren getreden, groeide langzaam het wederzijdse vertrouwen. De Bovag neemt nu het voortouw om de branche te zuiveren en de samenwerking met de politie is voor beide partijen effectief: zo melden verhuurders het aan de politie als zij worden benaderd door criminelen, terwijl de politie bijvoorbeeld zorgt dat in beslag genomen huurauto's snel worden vrijgegeven. Die Amsterdamse methode krijgt in heel Nederland gevolg.

Het logo van Bovag, brancheorganisatie voor bedrijven die zich met mobiliteit bezighouden.Beeld anp

Faillissement
Vaste rechercheurs gaan meteen op bezoek gaat bij nieuwe verhuurders. Om de sfeer te proeven, maar ook met vragen over bijvoorbeeld de ­financiering van het bedrijf. Soms levert zo'n ­visite een bijvangst op: bij een bezoek aan een net geopend bedrijf op de Maroaweg troffen rechercheurs een nerveuze man met een doos in zijn armen. Daarin bleek dertien kilo wiet te ­liggen. In het pand lagen twee automatische ­wapens.

Niettemin, de politie gaat vooral langs om nieuwkomers te waarschuwen. Zonder uitzondering krijgt een pas geopend verhuurbedrijf bezoek van de onderwereld, altijd op zoek naar manieren om aan anonieme auto's te komen.

Asociaal
De beginnende verhuurder kan aan zo'n klant soms al zijn auto's verhuren, waarna hij vol goede moed in uitbreiding van zijn wagenpark investeert. Zodra de ondernemer er achter komt met wie hij zaken doet, gaat het mis. Blijft hij auto's leveren, dan zit hij in de tang bij de criminele groep, omdat hij daarvan te afhankelijk is. Trekt hij zich terug, dan blijven de auto's ongebruikt staan en volgt faillissement.

Autoverhuurders krijgen het dringende advies geen contante betalingen te accepteren - jaren geleden nog ondenkbaar in de branche die op cash dreef. De politie stelt als doel dat negentig procent van de betalingen wordt gepind. Want wat voor type wil twee weken een auto huren en cash betalen? Geen figuren die je in de auto wilt. De asociale levensstijl van criminelen uit zich immers niet alleen in hun misdrijven. Ze brengen de huurauto's geregeld beschadigd en bevuild terug, waarna een regen aan bekeuringen volgt.

Toyota Aygo
De meeste verhuurders zitten daarom niet bepaald op criminelen te wachten. Sommigen veranderen hun wagenpark zelfs: stoere en snelle Volkswagen Golf GTI's, populair in het milieu, maken plaats voor minder flamboyante Toyota Aygo's.

Huurauto's zullen aantrekkelijk blijven voor criminelen, maar door verscherpte controle is het lastiger geworden anoniem door de straten van Amsterdam te rijden, stelt de recherche. Zo trekken criminelen nu naar verhuurders in het buitenland. Ook valt op dat sinds kort op naam van katvangers stichtingen worden opgericht, waarin een wagenpark wordt ondergebracht.

De recherche benadrukt bij de verhuurders dat het te vroeg is voor opluchting als auto's schoon, heel en zonder verkeersboetes worden teruggebracht. Misschien is er een bank mee 'afgelegd', om die later te beroven, of is in een huurbusje een scooter 'koud gezet' bij een sigarenzaak, om daarop na een overval te vluchten. Niet elke misstand is direct zichtbaar. De term 'onderwereld' is niet zomaar gekozen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden