'Plus de kosten voor' zegt niks

UTRECHT - 'Plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon', een zin die vrijwel iedereen die met een mobiele telefoon een 0900-belt, inmiddels wel kent. Maar wat het nou eigenlijk precies inhoudt, weet haast niemand en zelfs de telecombedrijven kunnen dit niet altijd aangeven.Dit blijkt woensdag uit onderzoek van VraagAlex.nl onder ruim 700 consumenten en de telecombedrijven. Bijna 70 procent van de ondervraagden vindt dan ook dat telefoonbedrijven meer duidelijkheid moeten geven over de tarieven. ''Die zijn nauwelijks te vinden'', aldus VraagAlex.nl, een site die alternatieve, goedkope, nummers geeft voor de 0900-nummers.

Sommige providers konden zelf niet aangeven wat een klant extra betaalt als die vanaf zijn mobieltje naar een 0900-nummer belt. Bij de providers waarvan wel bekend is wat zij rekenen, variëren de tarieven per abonnement of prepaid-aansluiting. ''Zo vraagt een prepaid aanbieder gemiddeld 1 euro per minuut, ongeacht het 0900-tarief.'' Dit terwijl het ook kan voor slechts een paar cent per minuut.

Voorts bleek ook uit het onderzoek dat 'lokaal tarief' ook een welhaast subjectief begrip is. ''Bedrijven konden niet uitleggen wat het tarief van het lokale tarief dan wel is.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden