Playstation in 3D

Het belooft een hete zomer te worden nu Sony en Nintendo de strijd met elkaar aangaan over de hegemonie op de markt van 3D-spellen.

Sony kondigde deze week in Hollywood aan dat op alle Playstations van de derde generatie nog dit voorjaar via een software-update 3D-games kunnen worden gespeeld.

Alle dertig miljoen reeds verkochte PS3-apparaten krijgen de upgrade volautomatisch en gratis via een webverbinding. De speler merkt er niets van, belooft Nick Sharples van Sony. ''Er is geen kennis van elektronica voor nodig.''

Sony zal zijn massale upgrade van PS3-stations in juni beginnen, kondigde Sharples gisteren aan.

Sony zet zijn kaarten op een PS3 met een elektronische bril, die volgens Sharples 'een twee keer betere beeldkwaliteit' geeft dan de toestellen die zonder bril werken.

De consument moet eerst nog wel een nieuwe 3D-televisie of monitor erbij kopen. Philips werkte tot twee jaar geleden aan brilloze 3D-beeldschermen, maar staakte zijn poging omdat deze oplossing voor de consument nog te onvriendelijk heette te zijn.

'Alle gamesstudio's werken aan 3D-spellen'
Met de 3D-apparaten probeert Sony zijn door de crisis aangetaste verkopen op te krikken. Ook andere elektronicamerken, zoals LG, Panasonic en NEC, gebruiken de driedimensionale revolutie om de consument tot de aanschaf van een compleet nieuwe reeks apparaten te verleiden. De huidige digitale toestellen, van camera's en televisies tot recorders, kunnen geen 3D-beelden aan.

''Tegelijk werken alle grote gamesstudio's aan 3D-spellen voor de PS3,'' zegt Sharples. ''De hele reeks digitale huiskamerapparatuur die Sony vanaf mei op de markt zal brengen, is geschikt voor 3D.''

Voor de PS3 zet Sony op internet een speciaal 3D-netwerk op. Daar komen niet alleen games beschikbaar, maar ook 3D-speelfilms voor op de PS3. Voor dit movie on demand-aanbod moet de consument apart betalen.

Voor alle grote elektronicamerken is de 3D-technologie een breekijzer om nieuwe consumentenmarkten open te breken. ''Games zijn voor Sony de gangmaker voor de hele verdere 3D-markt,'' zegt Hans den Heijer van Sony Nederland.

De consument krijgt nog heel wat te verstouwen met de komst van 3D-tv: alle apparaten in huis zijn hiervoor ongeschikt en moeten dus worden vervangen door vooralsnog dure driedimensionale toestellen. ''Dit is voorlopig een markt voor technisch geïnteresseerde voorlopers. '' Dat beaamt Sharples. ''Mijn oma zal echt geen 3D-tv kopen.'' (MARC LAAN)

www.sony.net/united/3D/

Bob de Blob uit de film Monsters vs. Aliens van Sony, binnenkort ook als 3D game te spelen.Bob de Blob uit de film Monsters vs. Aliens van Sony, binnenkort ook als 3D game te spelen.Bob de Blob uit de film Monsters vs. Aliens van Sony, binnenkort ook als 3D game te spelen.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden