Platenzaak Fame maakt ondanks doorstart en crisis alweer winst

Platenzaken hebben anno 2014 de grootste moeite het hoofd boven water houden, maar met de vorig jaar verhuisde megastore Fame gaat het goed. Heel goed zelfs. Drie maanden na de heropening noteerde de muziekwinkel, die vorig jaar de deuren sloot van het pand aan de Kalverstraat en in het Magna Plaza trok, weer winst.

Na de doorstart opende Fame vorig jaar augustus een zaak op de tweede etage van het Magna Plaza. Beeld anp
Na de doorstart opende Fame vorig jaar augustus een zaak op de tweede etage van het Magna Plaza.Beeld anp

Fame moest in juni afgelopen jaar de deuren sluiten vanwege het faillissement van Free Record Shop. Arthur ter Braak en Jeroen de Ruiter, toentertijd respectievelijk hoofd verkoop en hoofd inkoop, besloten zelfstandig verder te gaan. Amper zes weken na de sluiting maakte Fame een doorstart in een winkel op de tweede verdieping van het Magna Plaza, in de ruimte waar eerst de Free Record Shop zat. In november konden de eerste groene cijfers worden genoteerd, en die lijn is doorgezet.

Platenwinkels hebben het erg zwaar door de crisis en online winkels. Wat doen jullie anders?
Arthur ter Braak: 'Fame is een verhaal apart. We hebben een groot aantal vaste klanten. Die zijn heel trouw. In het verleden liet Fame ook vaak tegendraadse trends zien. Toen de markt in 2008 instortte, maakte Fame ook nog steeds winst.'

Konden de vaste klanten de weg naar het Magna Plaza snel vinden?
'Ja, de meestal wel. Maar we hebben ook klanten verloren. Er zijn mensen die niet door hebben gehad dat we zijn verhuisd. Ik hoop dat iedereen op den duur weet dat we nog wel bestaan, maar op een andere locatie dan de vertrouwde Kalverstraat.'

Had je verwacht zo snel al groene cijfers te kunnen noteren na de doorstart?
'Ja, daar waren we eigenlijk wel een beetje vanuit gegaan. Jeroen (de Ruiter, JW) en ik werken al zolang voor Fame, we wisten wat we konden verwachten. Namelijk dat onze klanten gewoon zouden blijven komen.'

Is dat uniek in de platenwereld anno 2014?
'Ik denk het wel. De markt is afgelopen jaar weer 25 procent geslonken. Als je dan als net opnieuw geopende winkel meteen winst weet te maken, is dat denk ik wel bijzonder.'

Heeft het met Amsterdam te maken?
'Onze klanten komen uit heel Nederland, dus dat heeft weinig met Amsterdam te maken. Toen we net weer open waren, was er iemand uit Limburg die vlaai had meegenomen. Een vaste klant die heel blij was dat we terug waren.'

Hoe ziet Fame er in de toekomst uit?
'Dat is moeilijk te zeggen. We maken geen langetermijnplannen, omdat we altijd kijken naar hoe de markt zich beweegt. Als er veel vraag is naar dvd's, gaan we meer dvd's verkopen. Maar als die vraag minder wordt, halen we ze net zo makkelijk weer uit het assortiment. We doen wat de klanten willen.'

Arthur ter Braak (links) en een medewerkster van Fame. Beeld Het Parool
Arthur ter Braak (links) en een medewerkster van Fame.Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden