Plasterk heeft grote twijfels bij internetheffing

Minister Ronald Plasterk heeft grote twijfels bij het plan om internetabonnementen te belasten om daarmee innovaties bij de gedrukte pers te subsidiëren. Foto ANP Beeld
Minister Ronald Plasterk heeft grote twijfels bij het plan om internetabonnementen te belasten om daarmee innovaties bij de gedrukte pers te subsidiëren. Foto ANP

DEN HAAG - Minister Ronald Plasterk (Media) heeft grote twijfels bij het plan om internetabonnementen te belasten om daarmee innovaties bij de perssector te subsidiëren. Dit zei Plasterk dinsdag in reactie op het voorstel van de commissie-Brinkman.

Volgens commissievoorzitter Elco Brinkman wordt het publiek zich door de heffing op de internetaansluiting bewust van het gegeven dat nieuws niet gratis is. Brinkman stelt voor dat zes miljoen huishoudens allemaal 2 euro bijdragen om de internetsites van kranten rendabel te maken en er vernieuwingen in de pers mee te betalen.

''Ik heb daar grote aarzelingen bij'', zei Plasterk, die reeds 8 miljoen beschikbaar heeft gesteld voor het innovatiefonds. ''Laten we nou eerst 8 miljoen euro besteden en bekijken wat dat oplevert. Daarna kunnen we kijken waar de rest van het benodigde geld vandaan moet komen'', aldus Plasterk.

De minister vindt het nog maar de vraag of uitgerekend de houder van een internetabonnement moet bijdragen aan vernieuwende journalistieke producten. ''Als uiteindelijk blijkt dat er meer geld nodig is, kan dat wellicht ook uit de algemene middelen of uit de STER-opbrengsten worden gefinancierd'', aldus Plasterk.

Brinkman vindt dat gebruikers van nieuwe media zelf in de buidel moeten tasten. Brinkman: ''We moeten weg van het beeld dat nieuwe media altijd gratis zijn. De roofbouw die nieuwe media plegen op de oude, door gebruik te maken van andermans nieuws, dat willen we corrigeren. 2 Euro is trouwens een luttel bedrag voor journalistieke arbeid, het is de prijs van een kopje koffie. De kern van ons betoog is dat gebruikers van websites iets over moeten hebben voor de informatie die ze erop aantreffen. Waar het ons ook om gaat is de eigenaren van nieuwe media bij de discussie te betrekken.''

Volgens Brinkman hebben de nieuwe media grote ontwikkelingen doorgemaakt. ''De krant is niet meer wat het geweest is. De commissie heeft gesignaleerd dat de krant het monopolie op nieuws is kwijtgeraakt, door de opkomst van nieuwe media.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden