Plannen voor station Zuid veranderd

De extra perrons en het nieuwe stationsgebouw van station Zuid zullen later gebouwd worden dan in eerste instantie de bedoeling was. De onderdoorgang van de A10 is pas jaar later klaar, meldt de Gooi- en Eemlander.

Redactie
Archieffoto. Beeld anp
Archieffoto.Beeld anp

'Door de vastgoedcrisis wordt er weinig gebouwd en hebben we ook de plannen bijgestel', zegt een woordvoerder van ProRail. 'Het aantal passagiers zal pas weer groeien met de opening van de Noord/Zuidlijn. Daarom gaan we huidige vier perrons verbreden, maar extra perrons komen er voorlopig niet. Ook een nieuw stationsgebouw staat nog niet in onze planning.'

Volgens het eerdere plan zouden internationale treinen naar de Zuidas gaan, zodra de Noord/Zuidlijn in 2017 af is. Passagiers zouden dan met de metro verder kunnen reizen naar Centraal. Dat station wordt dan ontlast. Niet alleen Proral, ook de NS heeft deze plannen veranderd.'Alleen een deel van de binnenlandse Fyra's verhuizen tegen die tijd naar de Zuidas', laat een woordvoerder weten. Het gaat om de verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam-Breda, niet tussen Amsterdam, Antwerpen en Brussel.

De Thalys blijft tot 2020 aankomen op en vertrekken van Centraal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden