Plannen voor fietsbrug Zeeburg: bewoners vrezen duizenden fietsers

Een brug die Zeeburgereiland verbindt met Sporenburg is een oplossing voor fietsforenzen en zou de mentale afstand met IJburg verkleinen. Bewoners langs de route vrezen duizenden fietsers.

Marc Kruyswijk
Het uizicht vanaf de kop van Sporenburg. Beeld Mats van Soolingen
Het uizicht vanaf de kop van Sporenburg.Beeld Mats van Soolingen

Een rechte lijn is de kortste weg tussen twee punten. En als de kortste weg de perfecte weg zou zijn, dan vormt een fietsbrug tussen Zeeburgereiland en Sporenburg de ontbrekende schakel in een perfect traject. Perfect voor fietsers dan, want bewoners aan beide zijden van de mond van het Amsterdam-Rijnkanaal wonen al perfect, die hebben vooral geen behoefte aan langsrazende fietsers.

Meriam van den Broek bijvoorbeeld, die nu zo schitterend woont op de kop van Sporenburg. Het P.E. Tegelbergplein heet het hier. Niks en niemand heeft ze voor de deur. Ja, een plaat water waar je u tegen zegt. En heel in de verte, 520 meter om precies te zijn, de een tikje onbestemde oevers van Zeeburgereiland. "Dat uitzicht, die weidsheid, die gaan we verliezen als de brug wordt aangelegd."

Onrust
Terwijl het dus zo'n ideale plek is voor een fietsverbinding tussen Zeeburg en Zeeburgereiland. Vanuit het perspectief van de rechte lijn: nu moeten fietsers nog omfietsen. "Het is een rare bocht die je maakt als je van delen van IJburg naar de stad wil fietsen," zegt Joris Vermeulen, een IJburger die al jaren ijvert voor een betere fietsverbinding. "Als je via de Amsterdamse Brug moet, kom je bovendien aan in de Indische Buurt, dat is ook niet handig."

Al jaren wordt gesproken over een fietsbrug en vorige week leek de kwestie ineens in een stroomversnelling te komen. Tijdens een bewonersbijeenkomst voor Sporenburgers bleek er de nodige onrust te zijn toen het onderwerp ter sprake kwam. De teneur was vooral dat het schiereiland er helemaal geen behoefte aan heeft te transformeren van een leefbare woonwijk naar een snelle doorgaande route voor fietsforenzen. Het niet-in-mijn-achtertuingevoel dringt zich op, hoewel je je net zo gemakkelijk kunt afvragen of de straten op het schier­eiland zich wel lenen voor veel doorgaand fietsverkeer.

Voor alle duidelijkheid: er is nog geen beslissing genomen. Sterker nog: er is niet eens een tekening openbaar van hoe zo'n brug eruit zou moeten zien of tussen wat en wat die precies een verbinding zou moeten zijn. Zeker is wel dat er op Zeeburgereiland de komende jaren enorm wordt gebouwd: hoogbouw vooral, waar dus veel mensen komen te wonen per vierkante meter grond.

Mentale afstand
Volgens een woordvoerder van de gemeente wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de Sluisbuurt, het plukje woningen op Zeeburgereiland pal aan de overkant bij Meriam van den Broek, in de toekomst goed te ontsluiten. "Naast het verkorten van de fysieke afstand, is ook het verkleinen van de mentale afstand tussen het centrum en Zeeburgereiland en IJburg een belangrijk doel. De haalbaarheid wordt onderzocht." De woordvoerder stelt dat er na de zomer nog gelegenheid is voor bewoners voor inspraak.

Daar hebben ze op Zeeburgereiland niet zoveel fiducie in, zegt Robbie, die niet met zijn achternaam in de krant wil. "Ik kan je nu al vertellen dat we mogen zeggen wat we willen, maar denk je dat ze zullen luisteren? Deze strook land was van de bewoners, maar als het hier straks volgebouwd is met flats, kan het niet anders of ze zeggen dat een goede fietsbrug helaas onvermijdelijk is. Prima, maar met onze rust is het gedaan."

Op naar schatting tienduizend fietsers per dag moet je wel rekenen, zegt Van den Broek, die ­uitgaat van een aannemelijke berekening op ­basis van het aantal bewoners van Zeeburger­eiland en het gemiddelde fietsgebruik. Zij hoopt dat het laatste woord er nog niet over is gezegd. "Het wordt gevaarlijk met zo veel fietsers, daar is de J.F. van Hengelstraat, waar ze dan allemaal doorheen moeten fietsen, helemaal niet geschikt voor."

null Beeld Laura van der Bijl
Beeld Laura van der Bijl

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat, dat verantwoordelijk is voor de belangen van het scheepvaartverkeer dat over het Amsterdam-Rijnkanaal vaart, staat positief tegenover een brug, omdat daarmee het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd. De dienst benadrukt wel dat het gaat om een drukbevaren en belangrijke transportas. "Een voorbeeld van een eis is dat de onderdoorgang geschikt is voor vierlaags containervervoer. Wij hebben Amsterdam geadviseerd ook een tunnel als maatregel te onderzoeken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden