Plan voor volautomatische parkeergarage onder Vijzelgracht

In de ruimte boven metrostation Vijzelgracht komt een volautomatische parkeergarage die 250 auto's zelfstandig een plekje geeft. De installatie wordt de grootste in zijn soort in Nederland.

Er komt geen mensenhand te pas aan het parkeren van auto's in een volauto­matische parkeergarage Beeld Quabbe+Tessmann

Omwonenden van metrostation Vijzelgracht zijn onlangs geïnformeerd over het plan om in de ruimte boven het station een volautomatische ondergrondse garage aan te leggen.

De garage is hoofdzakelijk bedoeld voor omwonenden, zodat er in de omliggende straten parkeerplaatsen kunnen worden geschrapt, en er meer ruimte ontstaat op straatniveau. De gemeenteraad moet nog instemmen met het plan.

Volautomatisch systeem
Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn is ter hoogte van de halte Vijzelgracht, dat 26 meter onder de grond ligt, een smalle hoge schacht vrijgehouden. Die ruimte is te smal om er een traditionele garage te bouwen die via een in- en een uitrit bereikbaar is. Daarom is gekozen voor een volautomatisch systeem waar geen ­mensen meer aan te pas komen.

Bovengronds is de garage slechts herkenbaar aan drie kleine lifthuisjes op de Vijzelgracht. Hierin kunnen automobilist parkeren. Als de bestuurder is uitgestapt en de deur dichttrekt, verdwijnt de auto ondergronds de diepte in. Het duurt ongeveer drie minuten om een auto op deze manier op te bergen of weer tevoorschijn te halen.

John Krijnen, directeur bij Car Parkers Nederland, heeft net een gerobotiseerde garage met 52 plaatsen, ­verspreid over 9 ondergrondse verdiepingen, opgeleverd in Den Haag. In Amsterdam bouwt zijn bedrijf ook stapelsystemen zodat er in bovengrondse garages langs de grachten efficiënter gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare ruimte.

Nieuwe trend
Het project op de Vijzelgracht, waarvan overigens nog niet vaststaat welk bedrijf de techniek gaat leveren, is het begin van een nieuwe trend. "In Nederland is dat op deze schaal nog niet toegepast, maar wereldwijd begint het een conventionele oplossing te worden," zegt Krijnen.

"Onze leverancier Wöhr heeft in Mumbai een volautomatische parkeergarage gebouwd met plek voor 1200 auto's, in Mexico bestaan projecten met 3000 plaatsen."

De gemeente heeft 13,5 miljoen euro gereserveerd voor de realisatie van de Vijzelgrachtgarage. Volgens Krijnen ligt de gemiddelde kostprijs van een volautomatisch systeem rond de 25.000 euro per parkeervak, exclusief de bouwkosten van de schacht.

Buurtbewoners maakten zich tijdens een bijeenkomst grote zorgen over de tijd die het gaat kosten om hun geparkeerde auto omhoog te laten brengen. Vertegenwoordigers van het stadsdeel brachten daar tegenin dat de bewoners nu niet zelden tien minuten moeten lopen om bij hun geparkeerde auto te komen vanwege het ruimtegebrek.

Bewoners hoeven niets extra's te betalen voor het gebruik van de garage.
Als de gemeenteraad heeft ingestemd, wordt het systeem in 2019 aangelegd en kan het halverwege 2020 in gebruik worden genomen.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden