Plan moet elektrisch autorijden stimuleren

De Bovag en enkele andere organisaties hebben een plan gepresenteerd dat volledig elektrisch rijden aantrekkelijker moet maken. Het plan, onder meer bedoeld om de belasting op auto's meer marktconform te laten zijn, is maandag naar het kabinet en de Tweede Kamer is gestuurd.

Beeld ANP

Een 'brede maatschappelijke coalitie' van ANWB, Bovag, RAI Vereniging, autoleasemaatschappijen en de vereniging Natuur & Milieu wil dat straks voor leaserijders met een hybride auto net zo veel bijtelling geldt als voor wie rijdt in een benzine- of dieselauto. Hybride auto's kunnen door zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor worden aangedreven. Vanaf 2020 zou de aanschaf van deze semi-elektrische auto's niet meer moeten worden gestimuleerd.

Voor ANWB-directeur Frits van Bruggen is van belang dat de volledige elektrische auto ook binnen het bereik komt van mensen die niet in een leaseauto rijden. 'Dat kan door ze een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee én voor het milieu', aldus Van Bruggen.

De gewijzigde autobelastingen moeten in 2017 ingaan. In plaats van de huidige vijf tarieven zouden dan nog maar twee bijtellingstarieven gelden: laag (7 procent) voor een volledig elektrische auto van de zaak en een hoog tarief (20 of 21 procent) voor alle andere auto's.

De plannen om eenvoudiger te belasten en slimmer te stimuleren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, vinden de organisaties. 'Dit mobiliteitsakkoord pakt de marktverstoring in de autobranche eindelijk goed aan', aldus voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden