Filmrecensie

Pirates of the Caribbean 5 sprankelt niet (***)

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge is een poging terug te keren naar de oorsprong van het Piratessucces. Maar helemaal vrij van ballast is de film zeker niet. 

Pirates of the Carribean: Salazar's Revenge Beeld Disney Enterprises
Pirates of the Carribean: Salazar's RevengeBeeld Disney Enterprises

Zoals het een goede piratenfilm betaamt, meert Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge aan in een wolk van geruchten en schandalen. Vorige week werd bekend dat hackers een digitale kopie van de nieuwe film gegijzeld hielden.

De onlinepiraten dreigden de film ruim voor de officiële release online beschikbaar te maken, tenzij studio Disney met geld over de brug zou komen - niet met kisten vol gouden dubloenen, maar met bitcoins. De studio weigerde te betalen.

Eerder kampte hoofdrolspeler Johnny Depp, de ster waar de filmreeks op drijft, al met eigen problemen. ­Tijdens de opnames van de film - voor het eerst niet in de Caraïben maar in het belastingtechnisch gunstigere ­Australië - zou de acteur zich onbetrouwbaar hebben ­gedragen.

Depp zou regelmatig te laat op de set zijn gearriveerd en volgens sommigen zelfs dronken zijn geweest onder werktijd.

Rocksterrenimago
De makers ontkennen de aantijgingen in alle toonaarden. Wat er ook van waar is, dit vijfde deel van de kaskrakende serie zal er geen averij door oplopen. Integendeel: de opening herinnert er fijntjes aan hoezeer het onvoorspelbare rocksterrenimago van de acteur samenvalt met dat van piratenkapitein Jack Sparrow, inmiddels zijn meest iconische personage.

Sparrow blijkt tijdens een gedurfde bankoverval in slaap te zijn gevallen met zijn onafscheidelijke fles rum in de hand en een deels ontklede vrouw aan zijn zijde.

Voordat Sparrow in beeld komt, zijn eerst de twee nieuwe personages geïntroduceerd die het verhaal van de film sturen, want zoals altijd heeft losse flodder Sparrow een paar rechtschapen helden nodig om hem op gang te helpen.

In de eerste drie Piratesfilms - Curse of the Black Pearl uit 2003, Dead Man's Chest uit 2006 en At World's End uit 2007 - waren dat Will Turner (Orlando Bloom) en Elizabeth Swann (Keira Knightley). In Salazar's revenge neemt hun zoon Henry (Brenton Thwaites) het stokje over.

Vloek
Zijn missie is om zijn vader te bevrijden van de vloek waarmee die in de derde film voor eeuwig tot de dieptes van de zee werd verbannen. Henry is lang niet de enige in Salazar's revenge wiens leven wordt getekend door een afwezige vader.

Zijn lot wordt verbonden aan dat van Carina Smyth (Kaya Scodelario), een wetenschappelijk ingestelde jongedame die op het punt staat als heks ter dood te worden veroordeeld. Met haar kennis van de sterren is zij de enige die een mythische schatkaart kan lezen, die moet leiden naar de magische Drietand van Poseidon.

Dit vijfde deel werd in eerste instantie in de markt gezet als de laatste in de reeks, en elementen in het scenario doen vermoeden dat de makers wellicht zelfs een definitief einde voor Jack Sparrow in de planning hadden. Maar een melkkoe stuur je niet naar de slacht bleek al eerder: tien jaar geleden werd het derde deel al aangekondigd als sluitstuk.

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

Regie Joachim Rønning, Espen Sandberg
Met Johnny Depp, Kaya Scodelario, Javier Bardem
Te zien in Filmhallen, The Movies, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Inmiddels heeft Depp alweer bijgetekend voor film nummer zes, waarnaar in een korte scène na de aftiteling vast wordt geknipoogd. Wie weet is daarom de titel van de film in Europa aangepast, van Dead Men Tell No Tales naar Salazar's Revenge.

Die Europese titel verwijst naar de spookachtige ­kapitein Salazar (Javier Bardem), die met een schip vol ondoden achter Sparrow aan zit en eveneens die mythologische drietand wil bemachtigen.

Manmoedige poging
De bemanning wordt verder aangevuld met oude bekenden als kapitein ­Barbossa (Geoffrey Rush) en Sparrows aloude piraten­bende. Het duurt even voordat al die bewegende delen in elkaar passen. Maar als alle hens eenmaal aan dek zijn, stevent Salazar's revenge af op een luidruchtige spektakelconclusie zoals we die inmiddels kennen uit de reeks.

Ditmaal staan de Noorse regisseurs Joachim Rønning en Espen Sandberg aan het roer, die met Kon-tiki (2012) al eens hun kunnen op open water bewezen. Het tweetal doet een manmoedige poging om na twee inhoudelijk teleurstellende delen terug te keren naar de oorsprong van het Piratessucces, maar helemaal vrij van ballast is hun film zeker niet.

De snedig bedoelde dialogen tussen Thwaites en Scodelario willen maar niet echt sprankelend worden en de humor slaat bij vlagen (soms ronduit misogyn) de plank mis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden