Plus

Pindakaas is aaibaar geworden: 'Iedereen lijkt er wat mee te hebben'

Na de pepernoten- pop-upstores en de yoghurtbars is in Amsterdam straks ook een pindakaaswinkel te vinden, van bioboer Michiel Vos.

Überfan Michiel Vos experimenteert in zijn pindakaasimperium. Beeld Marco Okhuizen

Van broodbeleg tot winkelconcept. Eerder smeerden we het gedachteloos op onze boterham en vulden supermarkten er routineus hun schappen mee, maar bioboer en überfan Michiel Vos promoveert pindakaas tot prominent product.

Sterker: over anderhalve maand begint hij in de Czaar Peterstraat - ooit no-goarea, net bij een publieksverkiezing uitgeroepen tot leukste winkelstraat van Nederland - een pindakaaswinkel vol zelfgemaakte soorten.

Flevolander Vos: "Ik ben er dol op. En iedereen die ik tegenkom lijkt wat met pindakaas te hebben. Daarom verbaasde het mij dat je alleen rechttoe rechtaan-pindakaas kunt kopen."

Vos heeft al tien (seizoen)smaken in de maak: waaronder rozijn-venkel, kokos, zeezout-karamel, koffie en honing-walnoot. En behalve die varianten wil hij in zijn nieuwe winkel workshops en proeverijen geven en ruimte maken voor vrijgezellen- en kinderfeesten.

Niet in Lutjebroek
Een concept dat volgens retaildeskundige Carin Frijters goede kans van slagen heeft. En een formule en trend die bovendien een oplossing zouden kunnen zijn voor de door leegstand geteisterde winkelstraten en de kaalslag in de ketenwereld.

Net zoals eerder de pepernotenpop-upstores, yoghurtbars en Nutellawinkels scoorden, zegt zij. "Maar daarbij moet ik wel de aantekening maken dat je zulke zaken in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag kunt beginnen, maar dat het moeilijker zal zijn om die in Lutjebroek van de grond te tillen. Daarvoor ontbreekt publiek."

"Liefhebbers willen tijd investeren in 'monoshops', met een mooi en apart assortiment. Winkels die draaien om beleving en service. Ketens met een doorsnee aanbod krijgen het ontzettend moeilijk. En mogelijk kunnen fabrikanten ook nog profiteren van dergelijke initiatieven. Klanten laten aan de balie bij proeverijen weten wat ze van een product vinden. Dat is een betere graadmeter dan dat een of ander anoniem panel op een achteraf fabrieksterrein wat zit te testen."

Weg van de standaard
Foodwatcher Anneke Ammerlaan signaleert dat we weg willen van standaard. We gaan voor het creatieve en daarbij vallen we en masse voor aaibare, toegankelijke producten als pindakaas en chocola, zegt ze. "Zoals ook de repen van Tony's Chocolonely en Nutella, die een lieve, magische uitstraling hebben. We zien al genoeg negatieve dingen en daarom willen we het in onze vrije tijd en bij het shoppen vooral leuk en apart hebben."

"Een pizza met Nutella kunnen bestellen hoort erbij. Net als een Nutellafestival bijwonen (voor het eerste, in juli in Amsterdam, zijn al vierduizend kaarten verkocht, red.) En ook een pindakaasproeverij is een nieuwe, betaalbare beleving. Als je dit als ondernemer goed uitvent en er een mooi logo bij bedenkt, zit je gebakken."

Pindakaasverkoper Vos merkte dat direct. Toen hij zijn plan lanceerde, werd hij via sociale media overstelpt met ideeën van enthousiaste medefans. "Ik kreeg de meest waanzinnige voorstellen voor mijn winkel. Pindakaasworstelen en pindakaas met stoofvlees. Leuk, maar vooralsnog ga ik met mijn eigen concept aan de gang."

De Pindakaaswinkel, Czaar Peterstraat 169, wordt over anderhalve maand geopend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden