PlusPS

Pilates in Amsterdam: 3 varianten getest

Pilates, de populaire trainingsmethode waarmee je een sterk en elegant lichaam kweekt, kent in Amsterdam allerlei variaties. PS testte er drie.

Hannah Stöve
null Beeld Brenda de Groot
Beeld Brenda de Groot

Al bedacht in de Eerste Wereldoorlog door de Duits-Amerikaanse Joseph Pilates (1883-1967), zijn nu in steeds meer sportscholen en yogastudio's allerhande variaties pilatesklasjes, die druk worden bezocht.

De trainingsmethode is in trek bij dansers, maar ook de topmodellen van Victoria's Secret zweren erbij als we hun Instagram-updates mogen geloven. Je kunt pilates, waarmee je je spieren in de lengte ontwikkelt en dus grove spierballen voorkomt, op een matje op de grond doen, maar ook op een reformer, een fitnessapparaat dat Pilates baseerde op de ziekenhuisbedden met springveren, zoals hij de methode ooit bedacht voor gewonde soldaten.

Dit onder begeleiding van al die YouTubekanalen die veel bezoekers trekken. De beroemdste: Pop Pilates, met de immer opgewekte Amerikaanse Cassey Ho als instructrice, ook bekend van de website Blogilates.

Een greep uit de pilatesvariaties in Amsterdam.

The Angels Workout, PLTS, Bilderdijkstraat 134
Voormalig tv-presentatrice Renée Vervoorn en haar man, personal trainer Guy van der Reijden, begonnen vorige maand met een nieuwe vorm van pilates die ze The Angels Workout doopten. De oefeningen zouden favoriet zijn bij de topmodellen ('Angels') van het Amerikaanse ondergoedmerk Victoria's Secret.

Vervoorn en Van der Reijden lieten twaalf reformers uit Los Angeles overkomen: een soort platte fitnessapparaten met schuivende delen, een stel springveren, banden en katrollen. Op opzwepende muziek rek je eerst je buik-, been- en bilspieren op de reformer, daarna ga je ze belasten met allerlei zware hit-oefeningen (high intensity training).

Die hoef je dan weer niet lang vol te houden: een minuutje planken, vijf keer opdrukken - dat werk. De focus ligt op je middenrif, dat je vrijwel de hele tijd moet aanspannen. Ondertussen word je gedwongen aan je balans te werken, ook nodig om niet van je machine af te kukelen. Wie niet op één been kan staan, kan waarschijnlijk beter een vorm van pilates op de mat of aan een leuning proberen.

Leuk weetje: dat pilates geliefd is bij dansers, blijkt wel uit instructeur Marco van Tintelen, die voormalig Nederlands kampioen latindansen is.

Hot Pilates, Absolute Yoga Amsterdam, Overtoom 230
Na hot yoga en bikram yoga is er sinds enige tijd ook hot ­pilates: reguliere pilates op een matje, maar dan in een ruimte waar de kachel op een graad of veertig staat. Het voordeel daarvan is dat je spieren opwarmen en dat je snel intens transpireert. Op relaxte muziek van John Mayer en Bob Marley doe je traditionele pilatesoefeningen.

De roll up bijvoorbeeld, waarbij je plat op de grond ligt en vervolgens je bovenlijf langzaam omhoog brengt in een hoek van negentig graden. Je buikspieren zouden platter worden van deze beheerste beweging dan van bijvoorbeeld sit-ups of crunches. De scissors is ook een klassieker: liggend op de grond breng je je kin naar je borst. Je gestrekte benen trek je dan afwisselend naar je toe, zodat je er inderdaad uitziet als een levende schaar.

Na een kwartiertje beginnen de eerste druppels van neuzen te vallen en raakt kleding doorweekt. Sommigen laten aan het einde van de les een complete zweetafdruk van hun lichaam achter op de mat.

Door de hitte kan je duizelig of misselijk worden, maar door rustig te blijven ademen en water te drinken is het goed te doen. En anders dan bij yoga blijf je steeds laag op de mat, waardoor het relatief koeler is.

Barre, Chassé Dance Studios, Chasséstraat 64
Barre is een work-out gebaseerd op pilates, yoga en vooral klassiek ballet. De naam slaat op die dubbele houten leuning waaraan ballerina's hun warming-up doen. Voormalig balletdanseres Amber van Hardeveld bracht barre vier jaar geleden naar Nederland en runt het bedrijf Barre­Concept Nederland, met vijf locaties in Amsterdam.

Tijdens een klasje van Hardeveld maak je met een of twee handen aan de leuning op vrolijke housebeats bewegingen uit het klassiek ballet. Danservaring is echt niet nodig. Een plié (kniebuiging), relevé (op je tenen staan) of tendu (een gespitste voet uitstrekken) pik je gauw genoeg op - al is er ook een les te volgen waarin die termen worden uitgelegd. De balletbewegingen zijn klein en lijken daardoor weinig te doen, maar je spieren zullen door de herhaling na een tijdje flink branden.

De lol zit 'm erin de gracieuze houding van een balletdanseres te behouden, terwijl je staat te trillen op je benen. En je armen sierlijk te bewegen in plaats van ze heen en weer te zwieren. Na het barre­gedeelte volgen klassieke yoga- en pilatesmoves op een mat, je sluit af met een partijtje stretchen.

Wat is pilates?

Al beoefent menig celebrity pilates, de oorsprong is niet zo glamoureus als je denkt. De Duits-Amerikaanse Joseph Pilates (1883-1967) had als kind last van astma en reuma, en wilde fitter worden.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werkte hij in een veldhospitaal in Engeland. Hij zag de slechte conditie van de bedlegerige soldaten en bedacht de basis van de pilatesmethode. De soldaten moesten trekken aan springveren, die Pilates aan hun ziekenhuisbed had bevestigd.

In de jaren zestig emigreerde hij naar New York, waar hij met zijn vrouw een fitnessstudio oprichtte en zijn methode gaf, toen nog contrology geheten. Simpele bewegingen, gericht op een goede balans en ijzersterke buik-, bil- en rugspieren. Pilates zou bovendien ontspannen en flexibel maken, zonder meditatie.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden